Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tiger - kovové čepy podvozku a výztuhy

6. 1. 2009
Další úpravy podvozku Tigera

Tyhle úpravy sem sice stihnul už asi před půl rokem ale nebyl nějak čas (asi spíš chuť) to sepsat. Takže díky Sírovy, vyskytujícímu se tady v diskuzi sem obstaral z německa kovové lišty jako výztuže a kovová ramena podvozku. Předpokládam zase že to jsou díly na Tamyu protože u Heng Longa to chce drobné úpravy. Návod k obojímu byl jenom malý ofocený cár papíru ale dostačující.

Kovová ramena rozebírat nebudu, prakticky se jedná o to samé co plastová akorát jsou to odlitky. Montáž je úplně stejná a myslim že sem použil úplně stejné šrounby co byly u plastových.

Důležitější, řek bych i to podstatné pro podvozek jsou zadní výztuže a náhrady plastových čepů ve formě lišt s kovovými čepy.
K montáži lišt je samozřejmně nutné nejdříve sundat vrch tanku s věží a vyndat motůrky s převodovkama. Pak sem musel sundat i hlavní tišťák uvnitř tanku, ten dost vadil manipulaci uvnitř.
Sundat kola, doporučuju nejdřív nafotit složení podovzku, následné sestavování je puzzle. Potom vyndat ramena s pružinkama aby zvenku nezústalo z povozkových dílů nic. Zadní kola se sundavat myslim nemusí ale pro lepší manipulaci sem je sundal taky. Bohužel proces instalce výztužní lišty je nevratný. Musí se ucvakat původní čepy na které se nasazují ramena. To sem udělal obyčejnýma štipkama, prakticky se jednalo o ulomení než o uštípnutí. Kolíky praskaji celkem dobře až na dně. Pak je potřeba zvětšit dirky po kolících na rozměr odpovídající novým kovovým kolíkům na liště. To sem udělal ručně malym vrtáčkem, rozměr si nepamatuju ale jsou uvedeny v návodě. Tady pozor aby nepraskla vana kolem dirky. U jednoho čepu se mi to povedlo, snad to nebude do budouna vadit. Nakonec stačí lištu prostrčit pokud možno plynule a rovně všema dírama po kolících. V návodu je i psáno že se má v určitých (myslim 2) místech vana provrtat a lišta prošroubovat zvenku přiloženými šroubky. Možná tam má Tamia dirky, fakt nevim. To sem nedělal protože lišty drží opravdu pevně a vyndat je potom chce tlak na několik čepů zvenku, ideálně tlakem vany tanku o podložku. A v normálnim stavu jsou přece zvenku na čepech ramena a kola.

Podle návodu se musí vyvrtat do převodovek 2 tušim 5mm dírky aby se do nich schovaly šrouby v přední části lišt. A to byl najednou problém. Jednak v bytovce nemam ponk ani svěrák a všechno dělam doslova na koleni (dobrá, občas klečim kolenem na vrtanym dílu co je na jídelnim stole) ale hlavně vyvrtat tam díry nestačí ! Sice i lišty maji ke konci vybrání ale i to je málo. Takže sem musel přistoupit k radikálnímu řezu - zbavit se kusu krycích plechů (obalu, těla nebo nevim jak to nazvat) převodovek. Naštěstí (???) jsou čínské převodovky celkem měkké takže sem je pomalu (a prasácky) vystříhal ručníma štipkama. Tvar ani pevnost tim neutrpěly, je to uvnitř, účel to plní... To bylo asi jediné úskalí.

Pak už jenom nasadit pružinky a nová ramena a pohrát si s puzzlem zvaným podvozek. Ramena jsou k liště s čepy zase přišroubovaná a kola mají zase nafest prostrčené čepy v ramenech. Myslim že k ramenum byly i nové čepy ale vypadaly stejně jako původní. Asi se počítá s jejich opotřebenim při rozebírání.

Výsledek je asi ten že se teď pojezdová kola míň vyklají do stran a asi už nehrozí jejich ulomení. Taky je tank trošku těžší a díky tomu je podvozek trošku propruženější dolu. Kdysi zmiňovaná závaží už do něj dávat nebudu. Kovovou lištu považuju asi za základní nutnost aby nedocházelo k ničení podvozku. Obdobně jako kovová napínací a hnací kola. Ramena za nutnost nepovažuju ale taky se mi povedlo při demontáži jendo zlomit. Taky zatim neplánuju kovová pojezdová kola. Díky laborování se mi povedlo i trochu zmírnit padání pásů z předních ozubencýh kol. Jak sem už asi zmiňoval pásy popojížděly celkem často k venkovní straně cca o půl dirky. Zjistil sem že ozubená kola se celkem vaklají i když šrouby víc dotahnout nejdou. Takže to co sem přikládal dřív vině plastových kol byo možná špatnou délkou hřídelky. Musel sem pod imbusový šroub u hnacího kola dát tři 3mm podložky aby se kolo přestalo na hřídeli vaklat a vypadá to podstatně líp. Následně sem prozatim odložil montáž napínáků pásu které mi přišly spolu s lištamy a rameny.
Nakonec samozřejmněm fotky, za tu prasárnu se stydim a ještě pořád si naivně myslim že ty převodovky někdy vyndam a začistim alespoň pilníkem.

Takhle vypadá vana s ulánamými čepy: Obrazek

Nové kovové čepy trčí skrz vanu: Obrazek

Detail lišty s výřezem pro převodovku: Obrazek

Celá lišta uvnitř vany: Obrazek

Jedna prasárnička...: Obrazek

A druhá prasárnička...: Obrazek

 

Krtek

PS: ještě jedou VEŘEJNĚ DÍKY SÍROVI za obstarání napínáků, ramen a výztuží.
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Tank Tiger 1.Navod na vyrobu tanku z kovu-plechu.Schemu.Pohon...

(Filip Zelenka,9 rokov, 28. 11. 2016 15:02)

Ahoj chalani.Chcel by som si zostrojit tank svojpomocne.Otec mi s niecim pomoze.Potreboval by som vsak na zaciatok nejaku tu schemu,par rad a podobne.Vedel by mi v tomto niekto pomoct-poradit.Dakujem za kazdu radu.

vylepšení

(pawel, 9. 10. 2015 19:51)

mám otázku jestli jde uděla aby byl tank odolný proti vodě a sněhu

Napínáky pásu naTiger 3818

(Petrus, 3. 8. 2013 13:59)

Chtěl jsem se zeptat,kde seženu napínáky pásu pro tigr1 a postup montáže.Děkuji za info Petrus

E-Mail badbunda@atlas.cz

kanon

(speed, 14. 2. 2010 10:45)

mam tiger airsoft a kanon mi prestal stilet udela jen cvaknuti ako by sem tam nemnel kulicky a potom mi ta kulicka se vykutoula z kanonu co ctim pomoste mi!!!!

uz viem

(speed, 7. 2. 2010 9:15)

ja som mal na dymovom generatori prepalenu zhavici spiralu ale diki za pomoc a este neco da sa inac dat to plneni inac ho zestavit???

pro krtka

(honza, 23. 1. 2010 13:13)

ne nemáš pravdu tohle jsou doplnky jen pro hen long tamie má jiné odpružení a z výroby tam je už kovová vana

pro Honzu

(Krtek, 17. 1. 2010 9:35)

Vim, že to nemam podle návodu (zmiňuju to v článku) ale mam to tak jak to šlo. Lišty opravdu nešlo dát obráceně (vaděj myslim čepy na sešroubování spodku a vrchu tanku) a malá dírka v převodovce fakt nestačila. Podle mně je to tim že tanky od Tamye a číňani se v pár detailech lišej a tyhle doplňky jsou na Tamyi

máš to blbě

(honza, 16. 1. 2010 21:18)

ahoj máš to ůplně blbě copaki k tomu nemáš návod ty čepy se mají odvrtat 11 a máš ty bočnice vzhůru nohama a do převodovek se má navrtat 6 dírka pro hlavičku a ne celé rozřezat!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Inzerát

(Krtek, 30. 8. 2009 20:15)

Koukam, že maj někteří v záložkách rovnou stránku s článkem a nemusí číst hlavní stranu. Tak upozorňuju:

http://www.krtkovo.estranky.cz/clanky/modelarina/prodavam-tigera

pro speeda

(Krtek, 2. 7. 2009 23:26)

Airosol se pln í norálně vejfukama. Trošku ho tam natlačíš, myslim že to je normálně popsaný v návodě. kdyžtak jukni i na moje starší články o Tigerovi a prolez diskuzi. Kouř u toho je nic moc, teda spíš nic než moc. Pár lidí tu probíralo i vylepšení kouření nebo jeho opravu. já už ho odpojil úplně.

hej

(speed142, 2. 7. 2009 17:35)

mam doma rc tiger1 a neviem mu doplnit airsol nechce to dymit pomozete mi pls

POMOC

(speed142, 13. 6. 2009 9:29)

NENASLI BY SA KRYTKY NA SVETLA RC TEGRA

barveni pásů

(René, 21. 2. 2009 13:31)


koukni se sem
http://www.mujtank.tym.cz/barveni-pas-t60/

Pásy

(Milan, 12. 2. 2009 13:17)

Nevím si rady s pásama.Mám je natřít nebo nastříkat?
A když nastříkat tak jakým sprejem?Stačil by autolak???Pásy jsou plastové.Kdo jste již tento problém řešil?

Radkovi

(René, 9. 2. 2009 20:58)

Ahoj, tak jsem dal na tvůj nazor a tank jsem objednal a velmi se těším kdy už ho budu mít.
http://www.rcshop.eu/rc-tank-116-panzerkampfwagen-iv-ausff2kour-zvuk-kov-p-14843.html

King Tiger

(Radek, 28. 1. 2009 10:40)

King Tiger je pravděpodobně od firmy MATORRO, ale dělá ho i TAMYIA, ale ta za jiné peníze.
popis MATORRA najdeš zde:

http://www.beami-trade.cz/

nebo v němčině zde:
http://www.torro-shop.de/product_info.php/info/p903_RC-MATORRO---KINGTIGER---TIGER-2---1-16-Smoke---Sound.html

nebo v angličtině zde:

https://matomart.com/prodview.php?p=237

Popis STUGA III v angličtině je tady:

https://matomart.com/prodview.php?p=340

Tady je STUG III v němčině se zákluzem a zábleskem při výstřelu a kovovým tuningem, také akumulátor má větší kapacitu 2000 mAh, je to asi nejlepší ze Stugů, co lze koupit, jen mít někoho v Německu....

http://www.torro-shop.de/product_info.php/info/p957_R-C-PANZER-StuG-3-Sturmgeschuetz-III-Ausf-G---Stug-III-.html

Tady jsou návody k tankům, které prodává TORRO v němčině, myslím, že se z nich dá hodně pochopit a pokud umíš německy nevidím problém...

Přeju šťastnou volbu při nákupu.

Pokud bych si teď já kupoval tank sáhl bych asi po tomto:

http://www.rcshop.eu/rc-tank-116-panzerkampfwagen-iv-ausff2kour-zvuk-kov-p-14843.html

Ale to je věc vkusu a volby....

Snad jsem Ti alespoň v něčem pomohl.

Radek



popis od TAMYI nalezneš v němčině zde:

http://www.axels-modellbau-shop.de/katalog/en/116-Military/King-Tiger-Tamiya/Matorro:::1_3.html?XTCsid=fda9bc82cd1829677a6253e5d648dde2

Ale pro tebe asi bude aktuální od MATORRA, protože cena TAMYI je pro většinu z nás nedostupná, MATORRO by zákluz kanonu mít nemělo. Sám ho nemám.

King Tiger

(Milan, 25. 1. 2009 12:01)

Má někdo z Vás zkušenosti s tankem King Tiger čínské výroby 1:16 ??Má již zákluz kanonu ?
A kdo má Stugu 3 ? Chtěl bych si ji také pořídit.
Milan.simek@mybox.cz

Úpravy

(Radek, 14. 1. 2009 13:53)

Udělal jsem stejnou úpravu, ale mám jiný tank, měl už výztužné lišty. Také jsem objednal lišty od asiatamu.de i s kovovými rameny.
U mého tanku je upevnění kol ale jinak. U Tvého tanku je čep nalisovaný i s pojezdovými koly do ramene. U mého tanku jsou kola našroubována do ramen šrouby s imbusovou hlavou. Kdo máte provedení s imbusovou hlavou už máte vyztužený podvozek a nic bych do upadnutí některého kola s pojezdovými koly nedělal.
Tvůj problém s viklajícími se poháněcími koly jsem vyřešil montáží kuličkových ložisek vně korby. Ložiska jsem nalisoval do kroužků se dvěma dírkami a po sejmutí krytek připevnil na osky poháněcích kol. Teď už s nimi nic nehne!!!
Dá se to koupit tady:
http://www.tank-modellbau.de/
je to v oddíle tiger -I HL 1:16 asi uprostřed stránky. Jedno provedení je s kuličkovým, druhé s kluzným ložiskem.
Ale mě jeden kamarád udělal pouzdra, ložiska jsem koupil ZKL asi za 150 Kč 2 Kusy, vyvrtal jsem dvě díry na šroubky do pouzdra s nalisovaným ložiskem, navlékl to na hřídele kol, díra svrtal s korbou tanku a zajistil šroubky. Pak jsem to utěsnil proti svinčíku kusem molitanu a nalepil zpět demontovaný kryt z plastu.Je jen problém s hřídelemi u tanků s převodovkami s plastovými koly, protože pokud má hřídel průměr nad 8 mm ložisko na ni nedostanete. Proto je potřeba před touto úpravou změřit průměr hřídelí poháněcích kol. I Německý prodejce nabízí za úplatu přesoustružení hřídelí.
Na převodovky jsem ještě udělal kryt z plastového průhledného obalu od tachometru na kolo, aby vazelína nestříkala z převodovky až na desku plošného spoje.
Pokud jsem dobře informován, začíná Heng Long používat novou desku plošného spoje, která je zapouzdřená v plechovém obalu funkce asi bude stejná.
Pokud někdo uvažujete o koupi tanku, asi bych chvíli vyčkal a v žádném případě nekupoval nejlevnější verze s palstovými převodovkami. Raději bych něco připlatil, aby tank jezdil bez problému.

Radek

hezký článek

(Barraka, 7. 1. 2009 21:27)

Díky za další zajímavý článek.
Bohužel v češtině toho o těchto tancích není.
je zajímavé kolik už tyto tanky budou mít výrobních variant. Já mám ten podvozek řešen uplně jinak (myslím už z výroby) kovové výztuhy mají dirky se závitem, a uložení ramen je šrouby s válcovým dříkem a imbusem. Je to celkem slušná varianta, až na ty vůle. Mám v plánu pořídit si ta kovová ramínka a nechat si je vystružit od známého na přesné rozměry a vyrobit nové čepy přesně podle nich. No uvidíme. Zatím mám utěsněnou vanu, vypínač ve věži a o výkendu budu dávat finální lak :-)