Jdi na obsah Jdi na menu
 


RC Tiger - kovové převodovky a jiné úpravy

5. 12. 2007

Rozborka Tigera a výměna převodovek za kovové

Na minulý článek o Tigerovi byl celkem ohlas, je to můj nejčtenější článek, což mně těší. Dlouho sem chtěl vyřešit to proklínané sjíždění pásů do strany a prokluz "asipřevodovky". Párkrát sem sundal pásy a zkoušel tomu přijít na kloub. Marně. Vůle v předních hnacích kolech je moc velká takže se někdy kola prostě "vyhnou" do strany a pás najede mimo zuby a sjede. Takže sem nejdřív sundal pásy a zkusil je zkrátit o jeden článek. Při rozpojení pásu stačí špendlík chytit do kombinmaček a vytlačit jednu z osiček spojujících články. Jde to ztuha, rukou mi to nešlo, kleště byly nutnost. Navíc šla mi až tak 3-4. osička. Prostě každou nevytlačíte. Po rozpojení pásu doporučuju vysílačkou "popoject" dopředu aby se točila hnací kola a pás "odrolovat" dolu z koleček.

Povytlačená osička spojující články pásu.
Obrazek

Prvně sem pásy sundaval bez rozpojení a to byla největší moje chyba ! NEDĚLEJTE TO! Přitlačil sem všechna kola na tlumičích na maximum aby se pás co nejvíc uvolnil a snažil se ho vyvlíknout do strany. Spodek celkem ještě šel ale problém je nahoře. Pásy maji uprostřed celkem vysoký vodící zub a ten se musí vyvléct z drážky v kolečkách. A nahoře je právě moc málo místa mezi blatníkem a koly. Jednou to Tiger ustál, podruhé se mi povedlo ulomit 2. pojezdové kolo :-( A vypadá to, že celkem mam ulomená kola dvě. Kdybych pásy rovnou rozpojil a odroloval... Pojmem ulomil kolo myslim plastovou osičku (spíš čep) která je přímo na těle dna korby. Na osičce je nasazené torzní rameno napínané ještě pružinou. Takže plastová osička je celkem dost namáhaná a vaklání kola s ramenm jí může snadno ulomit. Opravu mam vymyšlenou a snad půjde zrealizovat. Provrtám dno korby naskrz a plastový brmbolec nahradí osička z hliníku a prošroubuju to naskrz. Bohužel 2. kolo vychází do oblasti převodovky tak sem s opravou čekal až jí budu mít vyndanou abych tam moh dostat matičku.

Vlevo díra po ulomeném čepu, vpravo rameno přišroubované k čepu pod ním. Výřez je na osu kola která v něm jezdí při pružení Obrazek

Takže sem vyndal článek a nasadil pásy nazpět. Spojit je dohromady potřebovalo 2 lidi. Mladá zalehla tank aby měl tlumiče zmáčklé na maximum a já se jal trefit osičku do článků. Po nerovném zápase sme zvítězili. Ale Tiger už vypadal dost "upjatě", prostě pásy neměly prověšení a i pocit na dotek pásu byl nic moc. Sice to ještě jezdilo ale stačila už sebemenší překážka (koberec místo lina) a tank stál, vrčel a nic. Musim ale říci, že pás z kolečka nesjel ani jednou. Takže cestu vyndání článku zavrhuji a nedoporučuji.

Otevíráme...
Po povolení několika šroubů se sundá vrch korby i s věží. Ta je spojená se spodkem jenom drátem od antény a plochým konektorem na kablíku. Celkem bezproblémová část. Pak ještě vzadu hadičky od výfukům ale ty se daly taky snadno vyvlíknout.
Uvnitř se nalézá vpravo vzadu na blatníku reproduktorek (možná je to celý hlasový modul, nevim) a uprostřed vzadu "kouřotvořič". Na ten sem byl zvědavý. Je u něj motůrek, který vačkou pohání malý pístek. Kupodivu nikde nic nehřeje, alespoň to tak vypadá. Pístek se mele uvnitř průhledné kostky a vhání kouřové médium do trubiček, kterými se i plní. Alespoň člověk vidí kolik tam toho je. Jedna trubička byla nějak zploštělá, jako by jí někdo zmáčkly a ona držela tvar. Tak sem jí stahovací páskou přivedl ke kulatému tvaru a kupodivu kouř začal vycházet trošku silnější a z obou výfuků. Uprostřed jsou dva tišťáky s elektronikou a vepředu motůrky s převodovkami.

Obrazek

Jak vidno, převodovky jsou plastové. Zkoumal sem co se kde mele a co vydává tak drnčivý zvuk. Je to opravdu prokluz převodovky. A hned na prvním ozubeném kolečku přímo od motůrku. To je malé a prokluzuje na velkém kole převodovky. Původně sem byl rozhodnutý objednat sadu kovových pásů a hnacích kol ale díky jedné reakci pod minulým článkem sem dal přednost převodovkám. Jsou dvě, stejně jako motůrky. Motůrek od převodovky rozdělit nejde (teda s palicí jde jak známo všechno a hned). Při "upgradu" bude nutné přiletovat 2 dráty od každého motůrku na tišťák, i pro amatéra to asi nebude problém.
V neděli jsem tedy objednal v beami-trade a dneska (středa) už mám na stole 2 kovové převodovky. Doufám že do týdne provedu montáž a podělím se o zážitky. Tohle je jen začátek a náznak, co se bude s tankem dít dál. Průběh budu samosebně dokumentovat a fotit. Díky všem za reakce pod minulým článkem, rady porady a debaty. Převodovky přišly jenom v krabičce s účtenkou. Každá v pytlíku se zámkem. Nikde žádný návod, popis ani specifikace. prostě pro kutila.

Obrazek

Takže montáž převodovek vyžaduje sundání vrchní části korby s věží. ta je přichycena 6 stříbrnými šrouby přímo nad pásy, proto to bez jejich sundání nejde. Je potřeba prostrčit šroubovák mezi koly a povolit je. Pak jsou ještě 2 delší šrouby zvenku a 2 v prostoru baterky. Černé šrouby vzadu vpravo není třeby povolovat, drží zvukový modul. Tady je vidět detail šroubu zespodu korby. Všechny jsou křížové. Tmavý flek vlevo je kolo.

Obrazek

Horní část korby s ozubeným kolem na otáčení věže
Obrazek

Zadní část s kouřovým (poloprůhledný) a zvukovým modulem (černý)
Obrazek

Na hadičce je vidět pásku, kterou sem hadičku zakulatil aby šel kouř z obou výfuků a kouří to i trochu intenzivněji i když pořád žádný zázrak. Před výměnou převodovek je ještě potřeba sundat přední pojezdová ozubená kola. Tak dlouho sem za ně páčil šroubovákem do strany až sem usoudil, že tam musí být šroub a vyrazil hledat na net jak vypadají náhradní kolečka. A doopravdy, prostředek kolečka je jenom krytka pod kterou je malý imbus (nevim velikost, vzal sem prostě jeden ze sady)

Obrazek

Obrazek

Po sundání koleček už nic nebrání povolení 3 šroubků na každé převodovce a odpájení 4 drátů z tištěného spoje. Doporučuji si je nějak inteligentně popsat. Já vzal lihový fix a u jednotlivých drátků sem si na PCB udělal značky - č jako červený, L jako levý motor, č jako černý, L jeko levý motor, č jako červený, P jako pravý motor, č jako černý, P jako pravý motor :-). Takže tam bylo ČL ČL ČP ČP :-) No nic, přeletoval sem to protože sem se pochopitelně u jednoho motoru netrefil a tank se místo dopředu otáčel na místě, kdežto při plném rejdu vpravo jel rovně :-) Takže příště pro popis radši čísla. Je nutností montovat nejdříve levou převodovku která má motůrek dole a pak teprve pravou. Zkoušel sem to i obráceně ale podstrčit to tam prostě nejde. Celkově na výměně převodovek nevidím nejmenší problém.

Obrazek

Ovšem co mně dlouho strašilo byla oprava poškozeného podvozku. Viz výše - ulomený čep na vaně. Ten sem se rozhodl nahradit mosaznou trubičkou skrz kterou povede šroub s průměrem 3mm. Hlava šroubu je zapuštěná přímo v torzním ramenu a uvnitř tanku je (po provrtání vany) uchycen matičkou a 2 podložkami 3 a 5 mm aby se neužvejejknul plast nebo nezvětšila díra. Na levé straně se jednalo až o 3. kolo kde šroubek s matičkou vyšel blíže ke středu tanku a ničemu to nevadilo a dá se tam celkem obstojně šroubovat. Pravé kolo bohužel bylo hned druhé takže šroub vyšel přímo k přecodovce. Musel sem ho tedy zaříznout aby netrčel dovnitř. Tam se mi taky povedlo udělat tak malou dirku do vany, že se šroub zašrouboval přímo do plastu a zatim neni potřeba matička s podložkami uvnitř tanku.

Šroubek s náhradou čepu
Obrazek

Instalace uvnitř tanku
Obrazek

Ovšem s opravou souvisí i demontáž koleček. Kola jsou podle skutečné předlohy dvojitá. Střídá se tlusté uvnitř a tenké zvenku. Fotka napoví víc. Každé kolo je spojené ze dvou částí na čepu. Dá se normálně "rozpůlit" tahnutim kol od sebe. Zase podotýkám - držet pevně torzní ramena u vany tanku aby se neulomily ty zatracaný čepy ! Ze složitosti podvozku také vyplívá že při potřebě vyndat třeby vnitřní část 3. kola, musí se rozebrat na každou stranu další dvě kola ! Ještě, že jsem rozebral na každé straně sotva půlku podvozku protože nazpátek bych to leporelo asi jenom těžko skládal. Už se nedivim proč byl podovzek u Tigera tak poruchový.

Obrazek

Plány do budoucna a další novinky

Dostal sem radu zatížit tank něčim do 0,5 kg aby se podvozek víc propružil že to je přirozenější a že víc tank vyjede. Asi by šla dát modelína někam doprostřed kolem tišťáku a do ní olůvka. Ale zatim mi připadá že s kovovýma převodovkama je tank trošku těžší takže to nepovažuji za potřebné. Kouř se dá snad vyřešit použitím média do kouřového bublifuku. To už mám objednané a čekám ho každým dnem. Tak doufám že z výfuků půjde pořád jenom kouř a né bublinky :-) pochopitelně nafotim a poreferuji. Zatim sem jezdil jenom uvnitř a nedošlo ještě ke sjetí pásu mimo zuby na kolech. Uvidíme v terénu venku. Nicméně už sem rozhodnutý pořídit kovové pásy. Halvně proto, že v sadě s nimi jsou kovová hnací (přední) a napínací (zadní) kola. Ta plastová co sem rval dolu šroubovákem mají asi už kapku vůli na hřídeli, kov to snad napraví. Ani nevim jestli budu používat plastové nebo kovové pásy. Pořád mám předsudek že kovové bych na zimu sundal a naložil někam do oleje aby nezrezly (nebo hlavně nezkorodovaly) :-). Kovové pásy by zase zatlačily na podvozek a propružily tank níž, no uvidíme až budou doma. K dostání jsou i kovová pojezdová kola a torzní ramena. kola ještě beru ale neumim si představit jakou výdrž budou pak mít ty plastové čepy s kovovými rameny. Ty si odpustim určitě, nerad bych svuj nástrojárna M3 upgrade dělal na komplet podvozek.

Jízdu mam zatim vyzkoušenou jenom uvnitř. Objevil se ovšem zajímavý jev. Tank jede buďto rovně a převodovky celkem hlasitě kvičí nebo táhne mírně doleva bez kvičení. při zatáčení nekvičí nic. Ale vypadá to, že s najetými kilometry se kvičení zmenšuje. Když dochází baterka tak už nedojde k prokluzu převodovky ale tank se cukne a nejede. A vybíjení je rapidně rychlejší. Doba provozu na původní baterii (1700 mAh) je teď něco málo přez půl hodiny. Proto taky zvažuju nákup silnější baterky.

Co sem si zase zamailoval s Beami-trade tak většina dnes prodávaných tanků je (při stejné ceně :-( ) už s kovovými převodovkami. Ale určitě při objednání to chce výslovné uvézt ! Když sem ho kupoval já tak někdy byly s kovem, někdy ne a dodávky z číny sem jdou měsíc. Myslím že kovovou převodovku ještě nemá Pershing a nějaká verze Panzera III. Jo a abych nezapomněl k dostání už jsou i další provedení tanků. Mně se nejvíc líbí pouštní Panzer III nebo maskovaný Tiger. Jak vyplynulo z diskuze minule, Panther je paskvil. Podvozek je použitý z Tigera. Sice měly tanky podvozky podobné ale díky tomu nesedí velikost. Doufám že současný článek někomu zase něco napomůže vyřešit, ptejte se na co chcete, co budu vědět zodpovím nebo doplnim fotky. Omlouvám se jestli se někde opakuju nebo je něco slohově divně, článek vznikal asi na 3x a postupně sem ho doplňoval.

Nové médium na kouření

Tak už dorazila zásilka z obchodu s hračkami :-) Napoprvé kouř nic moc. Asi se médium ředilo ještě se zbytky oleje dodávaného s tankem. Bohužel ale žádný zázrak se nekoná.Kouří to kapku líp ale porád né podle mých představ. Nafotit to pořádně taky nejde ale z jedné fotky něo málo vidět je. Podle údajů na obalu se jedná o podobnou náplň jako se používá třeba na tvorbu mlhy na diskotékách. Údajně by mělo jít sem na estránky dávat videa z youtube takže zkusim něco málo natočit a umístit. Hlavně chci jízdu přez nerovnosti a to kouření.

Tak tohle mi přišlo
Obrazek

A tohle bylo uvnitř
Obrazek

A takhle to "kouří"
Obrazek

Krtek

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Poznatky

(Jaroslav, 25. 7. 2017 14:43)

Mám tank už skoro rok, je super. Upravil jsem si kamufláž a přemýšlím nad kovovými pásy.Moje video na youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=NFsBCU86RL0

pochvala a dotaz

(Bronislav, 29. 12. 2016 0:39)

Ahoj, nenech se odradit a s některých hloupých reakcí si nic nedělej, já mám zase takový dotaz, chci koupit od HengLongu tank Sherman 1:16, nemá tu někdo s ním zkušenost, a pokud budu kupovat upgrade s kovovými pásy a převodovkou,na co si nejvíce dávat pozor?

kovová kola

(tomáš , 19. 1. 2016 17:51)

Dobrý den
mám stejný model tigru jako vy a chtěl bych si na něho pořídit kovová všechna kola (hnací, napínací, pojezdová) ale marně tápu. neporadil by mi někdo ??
Předem děkuji

Dekuju

(Nuni , 11. 1. 2015 0:39)

Ahoj chtel bych ti podekovat ze si sem dal tyto fotky a povidani k tomu moc mi to pomohlo diky

Co ten pravopis?

(Patriot, 31. 12. 2014 17:56)

Vechno hezký, ale ten pravopis stojí za píču.....SEM je příslovce místa. Jednou někdo řekl "Myslím, tedy JSEM". Ty, ale JSI jen ocas co neumí češtinu.

Tiger

(Davy, 24. 12. 2014 17:10)

Ahoj potřeboval bych poradit. Koupil jsem si Rc model Tiger HL 1:16. Kovové pásy převodovka atd. 2 dny po koupi jsem zjistil že pás na pravé straně špatně dojíždí na šponovací kolečko a jde trochu mimo. Tank sice jede, ale už táhne k jedné straně. Šponovací kolečko se zdá být povolené. Myslíte, že pro mě jako amatéra (tento model je můj první) připadá v úvahu nějak to opravit doma, nebo reklamace? děkuji

Tiger

(Davy, 24. 12. 2014 17:09)

Ahoj potřeboval bych poradit. Koupil jsem si Rc model Tiger HL 1:16. Kovové pásy převodovka atd. 2 dny po koupi jsem zjistil že pás na pravé straně špatně dojíždí na šponovací kolečko a jde trochu mimo. Tank sice jede, ale už táhne k jedné straně. Šponovací kolečko se zdá být povolené. Myslíte, že pro mě jako amatéra (tento model je můj první) připadá v úvahu nějak to opravit doma, nebo reklamace? děkuji

Otáčanie veže 360stupnou...

(Ferdo22, 27. 8. 2014 12:52)

Dobrý den
mam German Pantera ...
hned ked som ho dostal som ho rozobral...
otacanie veze je tiez mozne len v 340stupnoch (6obrazok ˇ) je tam vidno ozubenie...
musite vypilovat opatrne plast na ozubeni do 2 zubkov...plast ktorý prekaza motorceku s ozubenim ... ale POZOR vzdy ked otocite vezu do jednej strany VZDY JU OTCTE SPAT O TOLKO OTACOK O KOLKO STE JU OTOCILI PRETým ...inak hrozí (mne sa uz stalo) ze sa vykrútia káble veduúce k vezi...

výměna převodovky

(chroustjazz, 6. 7. 2014 21:51)

mám nového german king tigera a po krátkém čase začala převodovka zlobit..koupil jsem si novou a pozítří mě čeká výměna..díky za tvůj popis, myslím, že mi to celé usnadní 8¨-) dám vědět - p.s. divím se, že tam nedávají rovnou kovovou převodovku, není zas tak drahá a u tanku skoro za čtyři litry bych to i očekával

pochvala 2

(dan, 19. 2. 2014 17:06)

tve stránky se mi nejvíc líbí a jsou nejpřehlednější

Tiger

(Pavel, 18. 8. 2012 19:46)

pořídil jsem si vzde uvedenýho Tigra, snažím se změnit jeho zbarvení na zimní z války s ruskem a zatím se my nedostává ani přesných informací jaké, že by to měli být vlastně použité barvi. Výfuky jsem maloučko upravil (hadičky od kouřícího mechanismu jsem přesměroval zapomoci provrtání zadní stěny do výfuků a protáhl jsem je následně tak nahoru s použitýma kolínkama) - kouří od kud má a řekl bych že snad i šetří použitou kapalinu. Dále bych tu měl dotaz jak docílit toho, že mi při průjezdu bahnem, sněhem, kaluží apod. nenavlhne elektronika? následně přemýšlím nad tím nejen jak ho utěsnit, ale i jak zvětšit výdrž baterii či jestli by se nechal použít benzinoví motor a když už tak jak kompletně docílit té originality bez pomoci repráčku aby byl slyšet při pohybu, ten krásný zvuk kovu a jak by se asi nechalo udělat dělo se zpětným rázem? (někde na you-tube Tiger 1:16 :)) mockrát děkuji...

Když jsi debil....

(Tigerfibel, 10. 2. 2012 9:38)

Kdyby sis sundal hnací kola tak sundáš pásy bez rozpojení a bez problémů. Mohl sis ušetřit dvě pojezdová kola....

Čuráci co neumí česky

(Manfred Von Richthofen, 11. 10. 2011 19:24)

Naučte se pravopis kreténi vypatlaní.....

tiger 1

(blekk, 24. 1. 2011 17:55)

tak sem sehnal kovovej pásy převodovka víc peněz kouř supr jako zapálenej doutník zvuk docela nahlas jezdím na minimum jen mi vadí že veškéré zapinání a regulace je ze spodu a neutěsněné nutno pědělat a utěsni a jízda kvalitní i manévrování takže podle mého slušný model

Nejhezci vanocni darek

(Roman 33let, 4. 1. 2011 15:32)

Vprvni rade bych ti chtel podekovat za super clanek o tanku tiger.Ted k veci mozna sem ho cetl pozde ale precetl.Manzelka mi koupila kvanocum hezky darek.Co to asi bude jsemsi rikal.Aejhle byl to tank tiger s kovovym tuningem.Tankum tak trochu rozumin a jeto muj konicek.Musim ale priznaz ze meritko 1:16 me hodne prekvapilo uz od prvniho pohledu se nejedna o hracku.S vahou tanku jeto pravda ze + - vazi 5kilo.Vzhledove vypada dobre ale lamu si hlavu s kamuflazi on je totiz v sedem vyrobnim zbarvenim.Ive skutecnosti totak bylo.Mam ho sice kratkou dobu takze onem nemuzu tak psat jako ty ale treba jizdni vlastnosti semi zdaji byt celkem dobre podle me diky kovovym pasum.Ty byli hed na druhy den sundany a utopeny voleji na 24hod.Tak jak si popisoval.Pojezdova a napinaci jsem namazal jen stetcem.Jsem rad ze popisujes i vykuchani vnitrku sice zatim nemam potrebu kuchat ale co kdybi hodit se to muze.Sam su zvedav jak dlouho muze kovova prevodovka vydrzet.Jo a chtel bych firme Heng Long neco vytknout za prve ten pimprlik celi vzelene barve vubec nevipada jak prislusnik tankovych vojsk stim jsem se uz porval jednoduse jsem ho premaloval modelarskimi barvami podle skutecnosti.Dalsi veci je ovladac na 8tuzkovych baterek o baterky nejde ale o tvar ovladace mohl byt trochu tvarovan.Pdotykam toto jsou moje prvni dojmi.Chceto cas abych ho mohl porane protahnout venku.Zatimjsem byl veku parkrat hodne deti okolo sebe kochal jsem se a malem prisel oprsty kosa jak v rusku.Avime co udelaji platove doplnky vzime ze.Tak to jsou moje prvni dojmy z vanocniho darku.Mam jeste problem s parkovanim k modelum 1:72 seasi 1:16 vubec nehodi ze.Doufam ze az budu mit nejake problemy tak se tady dozvim nejake triky navody rady dozvim.A ty urcite prijdou.Tak si myslim ze se urcite jeste ozvu.Opravdu toto jsou prvni dojmy.Zatim zdarec Roman.

















ě

uprava

(speed, 20. 8. 2010 15:06)

ahoj ako sa da smenit zvuk na rc tiger1 na iny kto to vie urabit tak nech mi napise diki

kontakt

(Krtek, 17. 5. 2010 23:02)

Speede kontakt uvádim na stránce "O mně"

prosba

(speed, 17. 5. 2010 18:50)

nebol by na teba e mail kontakt chcem ti poslat foto tigra

dakujem

(speed, 17. 5. 2010 18:48)

ok diki fakj dobra stranka ale ze ci nevies z coho sa robi ta zimmerit vrstva

speedovi

(Krtek, 16. 5. 2010 22:24)

Určitě jsem tu obchod, kde jsem Tigera a další doplňky koupi, několikrát uváděl. takže koukni na:
www.beami-trade.eu

Mně jezdil vždycky tak rychle, jak moc jsem dal páku na vysílačce dopředu.


1 | 2 | 3 | 4 | 5

následující »