Jdi na obsah Jdi na menu
 


RC Tiger - kovové převodovky a jiné úpravy

5. 12. 2007

Rozborka Tigera a výměna převodovek za kovové

Na minulý článek o Tigerovi byl celkem ohlas, je to můj nejčtenější článek, což mně těší. Dlouho sem chtěl vyřešit to proklínané sjíždění pásů do strany a prokluz "asipřevodovky". Párkrát sem sundal pásy a zkoušel tomu přijít na kloub. Marně. Vůle v předních hnacích kolech je moc velká takže se někdy kola prostě "vyhnou" do strany a pás najede mimo zuby a sjede. Takže sem nejdřív sundal pásy a zkusil je zkrátit o jeden článek. Při rozpojení pásu stačí špendlík chytit do kombinmaček a vytlačit jednu z osiček spojujících články. Jde to ztuha, rukou mi to nešlo, kleště byly nutnost. Navíc šla mi až tak 3-4. osička. Prostě každou nevytlačíte. Po rozpojení pásu doporučuju vysílačkou "popoject" dopředu aby se točila hnací kola a pás "odrolovat" dolu z koleček.

Povytlačená osička spojující články pásu.
Obrazek

Prvně sem pásy sundaval bez rozpojení a to byla největší moje chyba ! NEDĚLEJTE TO! Přitlačil sem všechna kola na tlumičích na maximum aby se pás co nejvíc uvolnil a snažil se ho vyvlíknout do strany. Spodek celkem ještě šel ale problém je nahoře. Pásy maji uprostřed celkem vysoký vodící zub a ten se musí vyvléct z drážky v kolečkách. A nahoře je právě moc málo místa mezi blatníkem a koly. Jednou to Tiger ustál, podruhé se mi povedlo ulomit 2. pojezdové kolo :-( A vypadá to, že celkem mam ulomená kola dvě. Kdybych pásy rovnou rozpojil a odroloval... Pojmem ulomil kolo myslim plastovou osičku (spíš čep) která je přímo na těle dna korby. Na osičce je nasazené torzní rameno napínané ještě pružinou. Takže plastová osička je celkem dost namáhaná a vaklání kola s ramenm jí může snadno ulomit. Opravu mam vymyšlenou a snad půjde zrealizovat. Provrtám dno korby naskrz a plastový brmbolec nahradí osička z hliníku a prošroubuju to naskrz. Bohužel 2. kolo vychází do oblasti převodovky tak sem s opravou čekal až jí budu mít vyndanou abych tam moh dostat matičku.

Vlevo díra po ulomeném čepu, vpravo rameno přišroubované k čepu pod ním. Výřez je na osu kola která v něm jezdí při pružení Obrazek

Takže sem vyndal článek a nasadil pásy nazpět. Spojit je dohromady potřebovalo 2 lidi. Mladá zalehla tank aby měl tlumiče zmáčklé na maximum a já se jal trefit osičku do článků. Po nerovném zápase sme zvítězili. Ale Tiger už vypadal dost "upjatě", prostě pásy neměly prověšení a i pocit na dotek pásu byl nic moc. Sice to ještě jezdilo ale stačila už sebemenší překážka (koberec místo lina) a tank stál, vrčel a nic. Musim ale říci, že pás z kolečka nesjel ani jednou. Takže cestu vyndání článku zavrhuji a nedoporučuji.

Otevíráme...
Po povolení několika šroubů se sundá vrch korby i s věží. Ta je spojená se spodkem jenom drátem od antény a plochým konektorem na kablíku. Celkem bezproblémová část. Pak ještě vzadu hadičky od výfukům ale ty se daly taky snadno vyvlíknout.
Uvnitř se nalézá vpravo vzadu na blatníku reproduktorek (možná je to celý hlasový modul, nevim) a uprostřed vzadu "kouřotvořič". Na ten sem byl zvědavý. Je u něj motůrek, který vačkou pohání malý pístek. Kupodivu nikde nic nehřeje, alespoň to tak vypadá. Pístek se mele uvnitř průhledné kostky a vhání kouřové médium do trubiček, kterými se i plní. Alespoň člověk vidí kolik tam toho je. Jedna trubička byla nějak zploštělá, jako by jí někdo zmáčkly a ona držela tvar. Tak sem jí stahovací páskou přivedl ke kulatému tvaru a kupodivu kouř začal vycházet trošku silnější a z obou výfuků. Uprostřed jsou dva tišťáky s elektronikou a vepředu motůrky s převodovkami.

Obrazek

Jak vidno, převodovky jsou plastové. Zkoumal sem co se kde mele a co vydává tak drnčivý zvuk. Je to opravdu prokluz převodovky. A hned na prvním ozubeném kolečku přímo od motůrku. To je malé a prokluzuje na velkém kole převodovky. Původně sem byl rozhodnutý objednat sadu kovových pásů a hnacích kol ale díky jedné reakci pod minulým článkem sem dal přednost převodovkám. Jsou dvě, stejně jako motůrky. Motůrek od převodovky rozdělit nejde (teda s palicí jde jak známo všechno a hned). Při "upgradu" bude nutné přiletovat 2 dráty od každého motůrku na tišťák, i pro amatéra to asi nebude problém.
V neděli jsem tedy objednal v beami-trade a dneska (středa) už mám na stole 2 kovové převodovky. Doufám že do týdne provedu montáž a podělím se o zážitky. Tohle je jen začátek a náznak, co se bude s tankem dít dál. Průběh budu samosebně dokumentovat a fotit. Díky všem za reakce pod minulým článkem, rady porady a debaty. Převodovky přišly jenom v krabičce s účtenkou. Každá v pytlíku se zámkem. Nikde žádný návod, popis ani specifikace. prostě pro kutila.

Obrazek

Takže montáž převodovek vyžaduje sundání vrchní části korby s věží. ta je přichycena 6 stříbrnými šrouby přímo nad pásy, proto to bez jejich sundání nejde. Je potřeba prostrčit šroubovák mezi koly a povolit je. Pak jsou ještě 2 delší šrouby zvenku a 2 v prostoru baterky. Černé šrouby vzadu vpravo není třeby povolovat, drží zvukový modul. Tady je vidět detail šroubu zespodu korby. Všechny jsou křížové. Tmavý flek vlevo je kolo.

Obrazek

Horní část korby s ozubeným kolem na otáčení věže
Obrazek

Zadní část s kouřovým (poloprůhledný) a zvukovým modulem (černý)
Obrazek

Na hadičce je vidět pásku, kterou sem hadičku zakulatil aby šel kouř z obou výfuků a kouří to i trochu intenzivněji i když pořád žádný zázrak. Před výměnou převodovek je ještě potřeba sundat přední pojezdová ozubená kola. Tak dlouho sem za ně páčil šroubovákem do strany až sem usoudil, že tam musí být šroub a vyrazil hledat na net jak vypadají náhradní kolečka. A doopravdy, prostředek kolečka je jenom krytka pod kterou je malý imbus (nevim velikost, vzal sem prostě jeden ze sady)

Obrazek

Obrazek

Po sundání koleček už nic nebrání povolení 3 šroubků na každé převodovce a odpájení 4 drátů z tištěného spoje. Doporučuji si je nějak inteligentně popsat. Já vzal lihový fix a u jednotlivých drátků sem si na PCB udělal značky - č jako červený, L jako levý motor, č jako černý, L jeko levý motor, č jako červený, P jako pravý motor, č jako černý, P jako pravý motor :-). Takže tam bylo ČL ČL ČP ČP :-) No nic, přeletoval sem to protože sem se pochopitelně u jednoho motoru netrefil a tank se místo dopředu otáčel na místě, kdežto při plném rejdu vpravo jel rovně :-) Takže příště pro popis radši čísla. Je nutností montovat nejdříve levou převodovku která má motůrek dole a pak teprve pravou. Zkoušel sem to i obráceně ale podstrčit to tam prostě nejde. Celkově na výměně převodovek nevidím nejmenší problém.

Obrazek

Ovšem co mně dlouho strašilo byla oprava poškozeného podvozku. Viz výše - ulomený čep na vaně. Ten sem se rozhodl nahradit mosaznou trubičkou skrz kterou povede šroub s průměrem 3mm. Hlava šroubu je zapuštěná přímo v torzním ramenu a uvnitř tanku je (po provrtání vany) uchycen matičkou a 2 podložkami 3 a 5 mm aby se neužvejejknul plast nebo nezvětšila díra. Na levé straně se jednalo až o 3. kolo kde šroubek s matičkou vyšel blíže ke středu tanku a ničemu to nevadilo a dá se tam celkem obstojně šroubovat. Pravé kolo bohužel bylo hned druhé takže šroub vyšel přímo k přecodovce. Musel sem ho tedy zaříznout aby netrčel dovnitř. Tam se mi taky povedlo udělat tak malou dirku do vany, že se šroub zašrouboval přímo do plastu a zatim neni potřeba matička s podložkami uvnitř tanku.

Šroubek s náhradou čepu
Obrazek

Instalace uvnitř tanku
Obrazek

Ovšem s opravou souvisí i demontáž koleček. Kola jsou podle skutečné předlohy dvojitá. Střídá se tlusté uvnitř a tenké zvenku. Fotka napoví víc. Každé kolo je spojené ze dvou částí na čepu. Dá se normálně "rozpůlit" tahnutim kol od sebe. Zase podotýkám - držet pevně torzní ramena u vany tanku aby se neulomily ty zatracaný čepy ! Ze složitosti podvozku také vyplívá že při potřebě vyndat třeby vnitřní část 3. kola, musí se rozebrat na každou stranu další dvě kola ! Ještě, že jsem rozebral na každé straně sotva půlku podvozku protože nazpátek bych to leporelo asi jenom těžko skládal. Už se nedivim proč byl podovzek u Tigera tak poruchový.

Obrazek

Plány do budoucna a další novinky

Dostal sem radu zatížit tank něčim do 0,5 kg aby se podvozek víc propružil že to je přirozenější a že víc tank vyjede. Asi by šla dát modelína někam doprostřed kolem tišťáku a do ní olůvka. Ale zatim mi připadá že s kovovýma převodovkama je tank trošku těžší takže to nepovažuji za potřebné. Kouř se dá snad vyřešit použitím média do kouřového bublifuku. To už mám objednané a čekám ho každým dnem. Tak doufám že z výfuků půjde pořád jenom kouř a né bublinky :-) pochopitelně nafotim a poreferuji. Zatim sem jezdil jenom uvnitř a nedošlo ještě ke sjetí pásu mimo zuby na kolech. Uvidíme v terénu venku. Nicméně už sem rozhodnutý pořídit kovové pásy. Halvně proto, že v sadě s nimi jsou kovová hnací (přední) a napínací (zadní) kola. Ta plastová co sem rval dolu šroubovákem mají asi už kapku vůli na hřídeli, kov to snad napraví. Ani nevim jestli budu používat plastové nebo kovové pásy. Pořád mám předsudek že kovové bych na zimu sundal a naložil někam do oleje aby nezrezly (nebo hlavně nezkorodovaly) :-). Kovové pásy by zase zatlačily na podvozek a propružily tank níž, no uvidíme až budou doma. K dostání jsou i kovová pojezdová kola a torzní ramena. kola ještě beru ale neumim si představit jakou výdrž budou pak mít ty plastové čepy s kovovými rameny. Ty si odpustim určitě, nerad bych svuj nástrojárna M3 upgrade dělal na komplet podvozek.

Jízdu mam zatim vyzkoušenou jenom uvnitř. Objevil se ovšem zajímavý jev. Tank jede buďto rovně a převodovky celkem hlasitě kvičí nebo táhne mírně doleva bez kvičení. při zatáčení nekvičí nic. Ale vypadá to, že s najetými kilometry se kvičení zmenšuje. Když dochází baterka tak už nedojde k prokluzu převodovky ale tank se cukne a nejede. A vybíjení je rapidně rychlejší. Doba provozu na původní baterii (1700 mAh) je teď něco málo přez půl hodiny. Proto taky zvažuju nákup silnější baterky.

Co sem si zase zamailoval s Beami-trade tak většina dnes prodávaných tanků je (při stejné ceně :-( ) už s kovovými převodovkami. Ale určitě při objednání to chce výslovné uvézt ! Když sem ho kupoval já tak někdy byly s kovem, někdy ne a dodávky z číny sem jdou měsíc. Myslím že kovovou převodovku ještě nemá Pershing a nějaká verze Panzera III. Jo a abych nezapomněl k dostání už jsou i další provedení tanků. Mně se nejvíc líbí pouštní Panzer III nebo maskovaný Tiger. Jak vyplynulo z diskuze minule, Panther je paskvil. Podvozek je použitý z Tigera. Sice měly tanky podvozky podobné ale díky tomu nesedí velikost. Doufám že současný článek někomu zase něco napomůže vyřešit, ptejte se na co chcete, co budu vědět zodpovím nebo doplnim fotky. Omlouvám se jestli se někde opakuju nebo je něco slohově divně, článek vznikal asi na 3x a postupně sem ho doplňoval.

Nové médium na kouření

Tak už dorazila zásilka z obchodu s hračkami :-) Napoprvé kouř nic moc. Asi se médium ředilo ještě se zbytky oleje dodávaného s tankem. Bohužel ale žádný zázrak se nekoná.Kouří to kapku líp ale porád né podle mých představ. Nafotit to pořádně taky nejde ale z jedné fotky něo málo vidět je. Podle údajů na obalu se jedná o podobnou náplň jako se používá třeba na tvorbu mlhy na diskotékách. Údajně by mělo jít sem na estránky dávat videa z youtube takže zkusim něco málo natočit a umístit. Hlavně chci jízdu přez nerovnosti a to kouření.

Tak tohle mi přišlo
Obrazek

A tohle bylo uvnitř
Obrazek

A takhle to "kouří"
Obrazek

Krtek

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

německé stránky

(Radek, 5. 8. 2008 12:00)

Tady je úprav celý kopec mnohé je doprovázeno obrázky a dá se tomu porozumět i bez znalosti němčiny

http://www.rc-panzerketten-forum.com/wbb2/thread.php?threadid=1168

Turm = věž
Wanne = vana ( část ve které je zamontován podvozek)
Fahrwerk = podvozek

Je toho tady moc.

Existují ještě nové stránky:

http://www.rc-panzerketten-forum.com/

tady je toho také spousta, bohužel to chce umět německy....

Modifikace + Upgrade = Tunning

(SiuLouFu, 4. 8. 2008 16:08)

Ahoj, nasel jsem docela zajimavy stranky - je tam popsana oprava nekolika chyb tohodle tanku (vcetne otoceni dela tak, aby kulomet byl na spravne strane):

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=743482

Vrele doporucuju si to projit.

Pásy

(emsedlacek@seznam.cz, 30. 7. 2008 13:05)

Ahoj Krtku já si koupil plastové náhradní pásy a na každý pás jsem přidal o jeden článek navíc a musím říct,že tank jezdí líp a pásy se krásně prověsí.Taky jsem zkusil je natáhnout jako Ty a hned první vyjížďka venku byly přetrhnutý.Kdybych se rozhodoval pro upgrade podvozku koupil bych vše kovové pásy,kola,čepy,převodovku a silnější baterku,aby to spolu šlapalo.Kombinaci plastu a kovu zvlášt na podvozku moc nevěřím.A kovové pásy Ti v zimě nezreznou dělají se takzvaného bílého kovu a to je kombinace hliníku a ještě nějakého kovu.Doporučuji obarvit pásy nějakou modelářskou barvou mě se osvědčila Agama Rez a efekt je super.

mosazná trubička

(WoKo, 16. 7. 2008 13:20)

Cau chci se zeptat kde jsi vzal tu mosaznou trubičku misto umelohmotneho čepu ?

Další úpravy

(Pavel, 5. 7. 2008 9:50)

Spínače jsem už převedl do toho menšího poklopu. Ještě jsem na ozubeném kole pro otáčení věže vypiloval nedodělané ozubení, aby se věž mohla otáčet o 360°. Zvažuji přidání závaží do korby, aby tank při jízdě působil těžkopáději.

Úpravy

(Pavel, 29. 6. 2008 11:33)

Ahoj, koupil jsem si tigera už s kovovou převodovkou, hnacími koly a pásy. Nelíbilo se mi, že je kanón obráceně, tak jsem ho otočil o 180°. Ale při obrácení už nesedí s airsoft mechanikou. Věž má podle mě příliš velikou vůli. Vymezil jsem jí nalepovacími laminátovými pásky a namazal.Plánuju dořešit ten airsoft mechanizmus a až bude k mání pájka, tak bych převedl spínače pod jediný poklop na věži.

Odpověď

(Krtek, 9. 5. 2008 23:00)

Srazy nesleduju takže sem o tomhle ani nevěděl. Nemam ani moc času, tohle by bylo moc narychlo. Takže na 90% tam nepojedu. Dík za upozornění, necham si to projít hlavou

Dotaz

(Radek, 9. 5. 2008 9:31)

Ahoj Krtku. Pojedeš na 5. ročník srazu RC modelů bojové a stavební techniky ve Velkých Opatovicích ? Sraz je v sobotu dne 17.5.2008.

Zdraví tě RADEK

Tak to tě lituji krtku

(Martan, 1. 3. 2008 21:49)

Já už bitvil a je to děsná prdel.Kamarád má taky Tigera a sice to byl Tiger vs. Tiger,ale byla to opravdu prča takže pokud budeš mít tu možnost opravdu doporučuji.A jinak mě ještě napadlo připojit jse k nijaké té nabídce na Internetu majitelů RC tanků zabitvit jsy ve větším počtu.Alespoň ve čtyřech .

pro Martana

(Krtek, 28. 2. 2008 22:40)

Bohužel zatim sem s nim nikde nebitvil. V okolí žádnýho dalšího tankystu neznam :-(

Dík Krtku

(Martan, 28. 2. 2008 21:21)

Mnohokrát ti děkuju za radu.Vůbec jsem nevěděl jak na ty zadní kola,ale po tvé radě už jezdim s kovovejma kolama a pásama.Teď mam v plánu jsy koupit kovoví i ty ostatní kola.Viděl jsem na Beami-trade že je tam maj nový.Jinak kovovou převodovku mam protože jsem s ní tank už koupil.A měl bych ještě jeden dotaz a to jestly už jsy s tankem bitvil.

pro Martana

(Krtek, 20. 2. 2008 20:49)

já myslel že sem to popsal pochopitelně. No žádnej zádrhel v tom neni. Prostě sundat pásy po vytlačení osičky. Pak odloupnout krytku na středu kolečka a odšroubovat imbusovej šroubek. Pak sundat plastový kolo a nasadit kovový.
Teď sem si vzpomněl že vlastně ještě nemam nainstalovaný zadní kovový kola. U těch bude myslim potřeba zase otevřít tank. Každopádně kovový kola doporučuju jedině s kovovejma převodovkama. Je vidět celkem znatalný zatížení díky vyšší váze a setrvačnostem. S plastovejma by to byl asi jeden velkej prokluz ale to nemam vyzkoušený..

Kovové Pásy

(Martan, 20. 2. 2008 20:39)

Dobrý den Mám taky tento RC model Tiger 1 a mam v plánu nasadi kovové pásy a kovova hnací kola ale ještě potřebuji zjidtit vic jak na to.Pásy už bych zvládl ale ta hnací kola budou větší problén.

tigr

(midnaj, 19. 1. 2008 19:46)

Chlape mam stejne tank a us sem ho stacil nabarvit jinak upravit vifuky svetla i ozvuceni a v planu je kovova vana a vimena serf a taky pasu a koplet celyho kolovani a uchitu .....

kuk

(Ladik, 6. 1. 2008 20:08)

kua prde ty se musíš nudit :-)


« předchozí

1 | 2 | 3 | 4 | 5