Jdi na obsah Jdi na menu
 


RC Tiger - kovové převodovky a jiné úpravy

5. 12. 2007

Rozborka Tigera a výměna převodovek za kovové

Na minulý článek o Tigerovi byl celkem ohlas, je to můj nejčtenější článek, což mně těší. Dlouho sem chtěl vyřešit to proklínané sjíždění pásů do strany a prokluz "asipřevodovky". Párkrát sem sundal pásy a zkoušel tomu přijít na kloub. Marně. Vůle v předních hnacích kolech je moc velká takže se někdy kola prostě "vyhnou" do strany a pás najede mimo zuby a sjede. Takže sem nejdřív sundal pásy a zkusil je zkrátit o jeden článek. Při rozpojení pásu stačí špendlík chytit do kombinmaček a vytlačit jednu z osiček spojujících články. Jde to ztuha, rukou mi to nešlo, kleště byly nutnost. Navíc šla mi až tak 3-4. osička. Prostě každou nevytlačíte. Po rozpojení pásu doporučuju vysílačkou "popoject" dopředu aby se točila hnací kola a pás "odrolovat" dolu z koleček.

Povytlačená osička spojující články pásu.
Obrazek

Prvně sem pásy sundaval bez rozpojení a to byla největší moje chyba ! NEDĚLEJTE TO! Přitlačil sem všechna kola na tlumičích na maximum aby se pás co nejvíc uvolnil a snažil se ho vyvlíknout do strany. Spodek celkem ještě šel ale problém je nahoře. Pásy maji uprostřed celkem vysoký vodící zub a ten se musí vyvléct z drážky v kolečkách. A nahoře je právě moc málo místa mezi blatníkem a koly. Jednou to Tiger ustál, podruhé se mi povedlo ulomit 2. pojezdové kolo :-( A vypadá to, že celkem mam ulomená kola dvě. Kdybych pásy rovnou rozpojil a odroloval... Pojmem ulomil kolo myslim plastovou osičku (spíš čep) která je přímo na těle dna korby. Na osičce je nasazené torzní rameno napínané ještě pružinou. Takže plastová osička je celkem dost namáhaná a vaklání kola s ramenm jí může snadno ulomit. Opravu mam vymyšlenou a snad půjde zrealizovat. Provrtám dno korby naskrz a plastový brmbolec nahradí osička z hliníku a prošroubuju to naskrz. Bohužel 2. kolo vychází do oblasti převodovky tak sem s opravou čekal až jí budu mít vyndanou abych tam moh dostat matičku.

Vlevo díra po ulomeném čepu, vpravo rameno přišroubované k čepu pod ním. Výřez je na osu kola která v něm jezdí při pružení Obrazek

Takže sem vyndal článek a nasadil pásy nazpět. Spojit je dohromady potřebovalo 2 lidi. Mladá zalehla tank aby měl tlumiče zmáčklé na maximum a já se jal trefit osičku do článků. Po nerovném zápase sme zvítězili. Ale Tiger už vypadal dost "upjatě", prostě pásy neměly prověšení a i pocit na dotek pásu byl nic moc. Sice to ještě jezdilo ale stačila už sebemenší překážka (koberec místo lina) a tank stál, vrčel a nic. Musim ale říci, že pás z kolečka nesjel ani jednou. Takže cestu vyndání článku zavrhuji a nedoporučuji.

Otevíráme...
Po povolení několika šroubů se sundá vrch korby i s věží. Ta je spojená se spodkem jenom drátem od antény a plochým konektorem na kablíku. Celkem bezproblémová část. Pak ještě vzadu hadičky od výfukům ale ty se daly taky snadno vyvlíknout.
Uvnitř se nalézá vpravo vzadu na blatníku reproduktorek (možná je to celý hlasový modul, nevim) a uprostřed vzadu "kouřotvořič". Na ten sem byl zvědavý. Je u něj motůrek, který vačkou pohání malý pístek. Kupodivu nikde nic nehřeje, alespoň to tak vypadá. Pístek se mele uvnitř průhledné kostky a vhání kouřové médium do trubiček, kterými se i plní. Alespoň člověk vidí kolik tam toho je. Jedna trubička byla nějak zploštělá, jako by jí někdo zmáčkly a ona držela tvar. Tak sem jí stahovací páskou přivedl ke kulatému tvaru a kupodivu kouř začal vycházet trošku silnější a z obou výfuků. Uprostřed jsou dva tišťáky s elektronikou a vepředu motůrky s převodovkami.

Obrazek

Jak vidno, převodovky jsou plastové. Zkoumal sem co se kde mele a co vydává tak drnčivý zvuk. Je to opravdu prokluz převodovky. A hned na prvním ozubeném kolečku přímo od motůrku. To je malé a prokluzuje na velkém kole převodovky. Původně sem byl rozhodnutý objednat sadu kovových pásů a hnacích kol ale díky jedné reakci pod minulým článkem sem dal přednost převodovkám. Jsou dvě, stejně jako motůrky. Motůrek od převodovky rozdělit nejde (teda s palicí jde jak známo všechno a hned). Při "upgradu" bude nutné přiletovat 2 dráty od každého motůrku na tišťák, i pro amatéra to asi nebude problém.
V neděli jsem tedy objednal v beami-trade a dneska (středa) už mám na stole 2 kovové převodovky. Doufám že do týdne provedu montáž a podělím se o zážitky. Tohle je jen začátek a náznak, co se bude s tankem dít dál. Průběh budu samosebně dokumentovat a fotit. Díky všem za reakce pod minulým článkem, rady porady a debaty. Převodovky přišly jenom v krabičce s účtenkou. Každá v pytlíku se zámkem. Nikde žádný návod, popis ani specifikace. prostě pro kutila.

Obrazek

Takže montáž převodovek vyžaduje sundání vrchní části korby s věží. ta je přichycena 6 stříbrnými šrouby přímo nad pásy, proto to bez jejich sundání nejde. Je potřeba prostrčit šroubovák mezi koly a povolit je. Pak jsou ještě 2 delší šrouby zvenku a 2 v prostoru baterky. Černé šrouby vzadu vpravo není třeby povolovat, drží zvukový modul. Tady je vidět detail šroubu zespodu korby. Všechny jsou křížové. Tmavý flek vlevo je kolo.

Obrazek

Horní část korby s ozubeným kolem na otáčení věže
Obrazek

Zadní část s kouřovým (poloprůhledný) a zvukovým modulem (černý)
Obrazek

Na hadičce je vidět pásku, kterou sem hadičku zakulatil aby šel kouř z obou výfuků a kouří to i trochu intenzivněji i když pořád žádný zázrak. Před výměnou převodovek je ještě potřeba sundat přední pojezdová ozubená kola. Tak dlouho sem za ně páčil šroubovákem do strany až sem usoudil, že tam musí být šroub a vyrazil hledat na net jak vypadají náhradní kolečka. A doopravdy, prostředek kolečka je jenom krytka pod kterou je malý imbus (nevim velikost, vzal sem prostě jeden ze sady)

Obrazek

Obrazek

Po sundání koleček už nic nebrání povolení 3 šroubků na každé převodovce a odpájení 4 drátů z tištěného spoje. Doporučuji si je nějak inteligentně popsat. Já vzal lihový fix a u jednotlivých drátků sem si na PCB udělal značky - č jako červený, L jako levý motor, č jako černý, L jeko levý motor, č jako červený, P jako pravý motor, č jako černý, P jako pravý motor :-). Takže tam bylo ČL ČL ČP ČP :-) No nic, přeletoval sem to protože sem se pochopitelně u jednoho motoru netrefil a tank se místo dopředu otáčel na místě, kdežto při plném rejdu vpravo jel rovně :-) Takže příště pro popis radši čísla. Je nutností montovat nejdříve levou převodovku která má motůrek dole a pak teprve pravou. Zkoušel sem to i obráceně ale podstrčit to tam prostě nejde. Celkově na výměně převodovek nevidím nejmenší problém.

Obrazek

Ovšem co mně dlouho strašilo byla oprava poškozeného podvozku. Viz výše - ulomený čep na vaně. Ten sem se rozhodl nahradit mosaznou trubičkou skrz kterou povede šroub s průměrem 3mm. Hlava šroubu je zapuštěná přímo v torzním ramenu a uvnitř tanku je (po provrtání vany) uchycen matičkou a 2 podložkami 3 a 5 mm aby se neužvejejknul plast nebo nezvětšila díra. Na levé straně se jednalo až o 3. kolo kde šroubek s matičkou vyšel blíže ke středu tanku a ničemu to nevadilo a dá se tam celkem obstojně šroubovat. Pravé kolo bohužel bylo hned druhé takže šroub vyšel přímo k přecodovce. Musel sem ho tedy zaříznout aby netrčel dovnitř. Tam se mi taky povedlo udělat tak malou dirku do vany, že se šroub zašrouboval přímo do plastu a zatim neni potřeba matička s podložkami uvnitř tanku.

Šroubek s náhradou čepu
Obrazek

Instalace uvnitř tanku
Obrazek

Ovšem s opravou souvisí i demontáž koleček. Kola jsou podle skutečné předlohy dvojitá. Střídá se tlusté uvnitř a tenké zvenku. Fotka napoví víc. Každé kolo je spojené ze dvou částí na čepu. Dá se normálně "rozpůlit" tahnutim kol od sebe. Zase podotýkám - držet pevně torzní ramena u vany tanku aby se neulomily ty zatracaný čepy ! Ze složitosti podvozku také vyplívá že při potřebě vyndat třeby vnitřní část 3. kola, musí se rozebrat na každou stranu další dvě kola ! Ještě, že jsem rozebral na každé straně sotva půlku podvozku protože nazpátek bych to leporelo asi jenom těžko skládal. Už se nedivim proč byl podovzek u Tigera tak poruchový.

Obrazek

Plány do budoucna a další novinky

Dostal sem radu zatížit tank něčim do 0,5 kg aby se podvozek víc propružil že to je přirozenější a že víc tank vyjede. Asi by šla dát modelína někam doprostřed kolem tišťáku a do ní olůvka. Ale zatim mi připadá že s kovovýma převodovkama je tank trošku těžší takže to nepovažuji za potřebné. Kouř se dá snad vyřešit použitím média do kouřového bublifuku. To už mám objednané a čekám ho každým dnem. Tak doufám že z výfuků půjde pořád jenom kouř a né bublinky :-) pochopitelně nafotim a poreferuji. Zatim sem jezdil jenom uvnitř a nedošlo ještě ke sjetí pásu mimo zuby na kolech. Uvidíme v terénu venku. Nicméně už sem rozhodnutý pořídit kovové pásy. Halvně proto, že v sadě s nimi jsou kovová hnací (přední) a napínací (zadní) kola. Ta plastová co sem rval dolu šroubovákem mají asi už kapku vůli na hřídeli, kov to snad napraví. Ani nevim jestli budu používat plastové nebo kovové pásy. Pořád mám předsudek že kovové bych na zimu sundal a naložil někam do oleje aby nezrezly (nebo hlavně nezkorodovaly) :-). Kovové pásy by zase zatlačily na podvozek a propružily tank níž, no uvidíme až budou doma. K dostání jsou i kovová pojezdová kola a torzní ramena. kola ještě beru ale neumim si představit jakou výdrž budou pak mít ty plastové čepy s kovovými rameny. Ty si odpustim určitě, nerad bych svuj nástrojárna M3 upgrade dělal na komplet podvozek.

Jízdu mam zatim vyzkoušenou jenom uvnitř. Objevil se ovšem zajímavý jev. Tank jede buďto rovně a převodovky celkem hlasitě kvičí nebo táhne mírně doleva bez kvičení. při zatáčení nekvičí nic. Ale vypadá to, že s najetými kilometry se kvičení zmenšuje. Když dochází baterka tak už nedojde k prokluzu převodovky ale tank se cukne a nejede. A vybíjení je rapidně rychlejší. Doba provozu na původní baterii (1700 mAh) je teď něco málo přez půl hodiny. Proto taky zvažuju nákup silnější baterky.

Co sem si zase zamailoval s Beami-trade tak většina dnes prodávaných tanků je (při stejné ceně :-( ) už s kovovými převodovkami. Ale určitě při objednání to chce výslovné uvézt ! Když sem ho kupoval já tak někdy byly s kovem, někdy ne a dodávky z číny sem jdou měsíc. Myslím že kovovou převodovku ještě nemá Pershing a nějaká verze Panzera III. Jo a abych nezapomněl k dostání už jsou i další provedení tanků. Mně se nejvíc líbí pouštní Panzer III nebo maskovaný Tiger. Jak vyplynulo z diskuze minule, Panther je paskvil. Podvozek je použitý z Tigera. Sice měly tanky podvozky podobné ale díky tomu nesedí velikost. Doufám že současný článek někomu zase něco napomůže vyřešit, ptejte se na co chcete, co budu vědět zodpovím nebo doplnim fotky. Omlouvám se jestli se někde opakuju nebo je něco slohově divně, článek vznikal asi na 3x a postupně sem ho doplňoval.

Nové médium na kouření

Tak už dorazila zásilka z obchodu s hračkami :-) Napoprvé kouř nic moc. Asi se médium ředilo ještě se zbytky oleje dodávaného s tankem. Bohužel ale žádný zázrak se nekoná.Kouří to kapku líp ale porád né podle mých představ. Nafotit to pořádně taky nejde ale z jedné fotky něo málo vidět je. Podle údajů na obalu se jedná o podobnou náplň jako se používá třeba na tvorbu mlhy na diskotékách. Údajně by mělo jít sem na estránky dávat videa z youtube takže zkusim něco málo natočit a umístit. Hlavně chci jízdu přez nerovnosti a to kouření.

Tak tohle mi přišlo
Obrazek

A tohle bylo uvnitř
Obrazek

A takhle to "kouří"
Obrazek

Krtek

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

kouř

(nutak, 2. 10. 2008 21:17)

hmm diky takze to chce new generator a kourovy destilat k vlacku :) protoze ten efekt je bomba... http://www.tanksandtrolls.co.uk/smokers.wmv


tohle se mui taky libi
http://www.tanksandtrolls.co.uk/smoking%20barrels.wmv

kouřák

(síra, 2. 10. 2008 20:25)

Jde tam o to , že se použije kouřový generátor pro železniční modely (www.modelovazeleznice.cz/cs/produkt/16417/), který se usadí do vyrobeného obalu (krabičky), který má na jedné straně malý větráček např. z počítače a na druhém konci vývod .Otvor navrchu je pro doplňování media a musí být uzavíratelný .
Na zahraničních fórech se to začíná poslední dobou hodně rozmáhat . Dokonce jsem to už viděl i na Ebay .

Krtku , jak jde práce ?

návod na kouř

(nutak, 2. 10. 2008 18:10)

http://www.tanksandtrolls.co.uk/smokintiger.htm

kdyby se někomu podařilo přeložit a podělit se s námi o ten nápad :)

motor

(titameh, 1. 10. 2008 18:49)

jo jeste takova poznamka, pri zkouseni kovo tuningu jsem asi pulhodky jezdil a oba motory tanku jsou "žhavé" proste docela dobre to pali..takze kdyby mel nekdo napad co s tim tak sem s tim...

kovo

(titameh, 1. 10. 2008 17:55)

no u prevodovky to chce dirku.. aby ta hlinikova lista tolik netlacila..., jako sedi to paradne jen nevim jestli ten motor to nejak nezvlada... pokud dam ostre doleva tak to jen cukne a ani se nepohne... take ti to dela? jinak to kovove jen doporucuji vsem, protoze pokud to vyamenite jako ja tak uz tam neni co upadnout, a cena 170eur za vse :)

2 titameh

(Krtek, 30. 9. 2008 20:26)

Jéé zrovna dneska dělam tak kovový uložení. To je náhoda. taky si musel vyříznout plechy u převodovek ?

kov

(titameh, 30. 9. 2008 20:19)

tak konecne dodelan tank... kompletne vsechny kola vymeneny za kov, ramena i uchyt v tanku take kovove :) o 3 kila tezsi ale aspon paradne kopiruje teren, jedine co me nepotesilo ze tank uz nedokaze udelat zatacku na miste....

Super stranky

(Hans, 30. 9. 2008 12:12)

Našel jsem fajn stranky z detaily ruzne techniky,tanky,děla,auta....

http://vincesgallery.smugmug.com/gallery/320757#12751620_shsmJ

akumulator

(Hans, 30. 9. 2008 11:43)

Tu bateri z Aukra bych doporučil.Normalně stojí okolo 1700.Já mám ještě jednu 2200mah,takže vydržím déle.Teď mám Tigra rozdělaného na kousky,chci ho trochu vylepšit,udělat nové nařadí misto toho vylisovaného,trochu mě štve upevnění kol šrouby přímo do plastu.Chtělo by to čepy skrz a z druhé strany matku,to pořeším až se to rozsype.Na tanku je dost věcí blbě:pruzor řidiče zavřeny,chybí kabely na světlech a vymetnicích granátu atd.Co bych ale chtěl za 3000 žejo.Je fakt že se dá sehnat dost doplňku na přestavbu ale ty prachy!No,zkusím ho vylepšit v rámci svých možností ikdyž to nebude tak dokonalé jak jsem viděl na některých webových strankach.

zde

(svejcar, 28. 9. 2008 19:02)


http://aukro.cz/item447578014_rc_pack_4350mah_7_2v_profitexx_tamiya_nove_doklad.html

Akumulator

(nutak, 28. 9. 2008 12:50)

baterie dodávaná k rc tanku tiger se mi zdá dost slabá, doporučíte mi někdo něco lepšího -na vyšší výkon a delší jizdu,když zapnu kouř tak se mi zdá , že těch 7,2V je i málo :(

Celokovove modely

(SiuLouFu, 24. 9. 2008 15:48)

Tady je neco pro fajnsmekry - celokovove modely tanku v meritku 1:8, 1:6 a 1:4:

http://www.rctank.jp/01-e.htm

Jen ty ceny jsou trosku nekde jinde. Ale za pokoukani to urcite stoji. Na tom nejvetsim tanciku v meritku 1:4 se da i jezdit:

http://www.youtube.com/watch?v=83kF9TU8k7c

Kamufláže

(Radek, 17. 9. 2008 11:01)

Provedení kamufláže je dobře uděláno na ruských internetových stránkách. Odkazují na ně někdy i kamarádi ze západní Evropy.

Adresa:
http://tiger-ostpanzer.nm.ru/camouflage.htm

možná že tu najdete někdo to co potřebujete.

Radek

2 Hans

(Krtek, 8. 9. 2008 13:20)

Neomlouvej se, jsem rád že to tu žije a lidi si vyměňujou zkušennosti. Se Sírou sme domluvený že mi taky něco objedná. Tak kdyžtak doporučuju kontaktovat jeho, snad tu někde je k nalezení jeho email.
Mimochodem snahu o lepší kouření sem už vzdal (teda alespoň u tanku).

Přestavba Tigra

(Hans, 8. 9. 2008 11:54)

Zdarec Všem!
Mám takovy možna blby navrh.Je tu někdo kdo nakupuje v zahr.dily na upravu tanku?Co kdyby se pár zajemcu domluvilo s tim jednim a zaslali hromadnou objednavku?Samozřejmě by jsme onomu ochotnikovi zaslali finanční odměnu za vynaloženou prací atd.Ja osobně bych měl zajem o nějake dily ale nemam zkušenosti s nakupovanim.

P.S.Promiň Krtku že využívam Tvoji stranku k osobním věcem ale nic jineho jsem nenašel.

marcus007

(Hans, 8. 9. 2008 11:37)

Na Panthera nic nemam,ale pokud si daš trochu prace určitě na internetu nebo přes google něco najdeš.Ja si na Tigra za tyden našel vše co potřebuji.Zdar

kamuflaž german panther

(marcus 007, 6. 9. 2008 22:33)

čau hans ctu tvuj clanek a napada me jestli nahodou nemas i predlohu zbarveni na panthera a jestli bylo neco ve zbarveni pisku jestli ano a vis o detailech skuz to prosim vyjasnit s diky marcus007

Tiger v tuningu

(Hans, 5. 9. 2008 20:56)

Pro zajemce,koupil jsem Tigra s kovovou převodovkou,kovovymi pasy za 2790kč od Kostka model centrum,je sice šedy ale přestříkat ho nebude problem(no nekup to za ty prachy).Zajimavých kamuflaži mám hafo.Udělal jsem upravu hlavního vypinače,vyvedl jsem ho nahoru do poklopu,otočil dělo do spravné polohy atd.Jak je psano níže dodělat se toho dá dost. Dělam sice éra ale teď jsem na chvílí přeskočil na tanky.

MATORRO PzKpfw VI (Tiger I)

(SiuLouFu, 13. 8. 2008 10:17)

Model tohoto tanku je jiz u spolecnosti Beami-Trade v prodeji za zavadeci cenu 3.000,- Kc (plna cena bude 3.200,- Kc):

http://www.beami-trade.eu/index.html?pod=/_rct030.htm

MATORRO PzKpfw VI (Tiger I)

(SiuLouFu, 7. 8. 2008 10:52)

Spolecnost Beami-Trade zacne prodavat model tanku MATORRO PzKpfw VI (Tiger I) od pondeli 11.8.2008. Cenu zatim nevim.