Jdi na obsah Jdi na menu
 


RC Tiger - kovové převodovky a jiné úpravy

5. 12. 2007

Rozborka Tigera a výměna převodovek za kovové

Na minulý článek o Tigerovi byl celkem ohlas, je to můj nejčtenější článek, což mně těší. Dlouho sem chtěl vyřešit to proklínané sjíždění pásů do strany a prokluz "asipřevodovky". Párkrát sem sundal pásy a zkoušel tomu přijít na kloub. Marně. Vůle v předních hnacích kolech je moc velká takže se někdy kola prostě "vyhnou" do strany a pás najede mimo zuby a sjede. Takže sem nejdřív sundal pásy a zkusil je zkrátit o jeden článek. Při rozpojení pásu stačí špendlík chytit do kombinmaček a vytlačit jednu z osiček spojujících články. Jde to ztuha, rukou mi to nešlo, kleště byly nutnost. Navíc šla mi až tak 3-4. osička. Prostě každou nevytlačíte. Po rozpojení pásu doporučuju vysílačkou "popoject" dopředu aby se točila hnací kola a pás "odrolovat" dolu z koleček.

Povytlačená osička spojující články pásu.
Obrazek

Prvně sem pásy sundaval bez rozpojení a to byla největší moje chyba ! NEDĚLEJTE TO! Přitlačil sem všechna kola na tlumičích na maximum aby se pás co nejvíc uvolnil a snažil se ho vyvlíknout do strany. Spodek celkem ještě šel ale problém je nahoře. Pásy maji uprostřed celkem vysoký vodící zub a ten se musí vyvléct z drážky v kolečkách. A nahoře je právě moc málo místa mezi blatníkem a koly. Jednou to Tiger ustál, podruhé se mi povedlo ulomit 2. pojezdové kolo :-( A vypadá to, že celkem mam ulomená kola dvě. Kdybych pásy rovnou rozpojil a odroloval... Pojmem ulomil kolo myslim plastovou osičku (spíš čep) která je přímo na těle dna korby. Na osičce je nasazené torzní rameno napínané ještě pružinou. Takže plastová osička je celkem dost namáhaná a vaklání kola s ramenm jí může snadno ulomit. Opravu mam vymyšlenou a snad půjde zrealizovat. Provrtám dno korby naskrz a plastový brmbolec nahradí osička z hliníku a prošroubuju to naskrz. Bohužel 2. kolo vychází do oblasti převodovky tak sem s opravou čekal až jí budu mít vyndanou abych tam moh dostat matičku.

Vlevo díra po ulomeném čepu, vpravo rameno přišroubované k čepu pod ním. Výřez je na osu kola která v něm jezdí při pružení Obrazek

Takže sem vyndal článek a nasadil pásy nazpět. Spojit je dohromady potřebovalo 2 lidi. Mladá zalehla tank aby měl tlumiče zmáčklé na maximum a já se jal trefit osičku do článků. Po nerovném zápase sme zvítězili. Ale Tiger už vypadal dost "upjatě", prostě pásy neměly prověšení a i pocit na dotek pásu byl nic moc. Sice to ještě jezdilo ale stačila už sebemenší překážka (koberec místo lina) a tank stál, vrčel a nic. Musim ale říci, že pás z kolečka nesjel ani jednou. Takže cestu vyndání článku zavrhuji a nedoporučuji.

Otevíráme...
Po povolení několika šroubů se sundá vrch korby i s věží. Ta je spojená se spodkem jenom drátem od antény a plochým konektorem na kablíku. Celkem bezproblémová část. Pak ještě vzadu hadičky od výfukům ale ty se daly taky snadno vyvlíknout.
Uvnitř se nalézá vpravo vzadu na blatníku reproduktorek (možná je to celý hlasový modul, nevim) a uprostřed vzadu "kouřotvořič". Na ten sem byl zvědavý. Je u něj motůrek, který vačkou pohání malý pístek. Kupodivu nikde nic nehřeje, alespoň to tak vypadá. Pístek se mele uvnitř průhledné kostky a vhání kouřové médium do trubiček, kterými se i plní. Alespoň člověk vidí kolik tam toho je. Jedna trubička byla nějak zploštělá, jako by jí někdo zmáčkly a ona držela tvar. Tak sem jí stahovací páskou přivedl ke kulatému tvaru a kupodivu kouř začal vycházet trošku silnější a z obou výfuků. Uprostřed jsou dva tišťáky s elektronikou a vepředu motůrky s převodovkami.

Obrazek

Jak vidno, převodovky jsou plastové. Zkoumal sem co se kde mele a co vydává tak drnčivý zvuk. Je to opravdu prokluz převodovky. A hned na prvním ozubeném kolečku přímo od motůrku. To je malé a prokluzuje na velkém kole převodovky. Původně sem byl rozhodnutý objednat sadu kovových pásů a hnacích kol ale díky jedné reakci pod minulým článkem sem dal přednost převodovkám. Jsou dvě, stejně jako motůrky. Motůrek od převodovky rozdělit nejde (teda s palicí jde jak známo všechno a hned). Při "upgradu" bude nutné přiletovat 2 dráty od každého motůrku na tišťák, i pro amatéra to asi nebude problém.
V neděli jsem tedy objednal v beami-trade a dneska (středa) už mám na stole 2 kovové převodovky. Doufám že do týdne provedu montáž a podělím se o zážitky. Tohle je jen začátek a náznak, co se bude s tankem dít dál. Průběh budu samosebně dokumentovat a fotit. Díky všem za reakce pod minulým článkem, rady porady a debaty. Převodovky přišly jenom v krabičce s účtenkou. Každá v pytlíku se zámkem. Nikde žádný návod, popis ani specifikace. prostě pro kutila.

Obrazek

Takže montáž převodovek vyžaduje sundání vrchní části korby s věží. ta je přichycena 6 stříbrnými šrouby přímo nad pásy, proto to bez jejich sundání nejde. Je potřeba prostrčit šroubovák mezi koly a povolit je. Pak jsou ještě 2 delší šrouby zvenku a 2 v prostoru baterky. Černé šrouby vzadu vpravo není třeby povolovat, drží zvukový modul. Tady je vidět detail šroubu zespodu korby. Všechny jsou křížové. Tmavý flek vlevo je kolo.

Obrazek

Horní část korby s ozubeným kolem na otáčení věže
Obrazek

Zadní část s kouřovým (poloprůhledný) a zvukovým modulem (černý)
Obrazek

Na hadičce je vidět pásku, kterou sem hadičku zakulatil aby šel kouř z obou výfuků a kouří to i trochu intenzivněji i když pořád žádný zázrak. Před výměnou převodovek je ještě potřeba sundat přední pojezdová ozubená kola. Tak dlouho sem za ně páčil šroubovákem do strany až sem usoudil, že tam musí být šroub a vyrazil hledat na net jak vypadají náhradní kolečka. A doopravdy, prostředek kolečka je jenom krytka pod kterou je malý imbus (nevim velikost, vzal sem prostě jeden ze sady)

Obrazek

Obrazek

Po sundání koleček už nic nebrání povolení 3 šroubků na každé převodovce a odpájení 4 drátů z tištěného spoje. Doporučuji si je nějak inteligentně popsat. Já vzal lihový fix a u jednotlivých drátků sem si na PCB udělal značky - č jako červený, L jako levý motor, č jako černý, L jeko levý motor, č jako červený, P jako pravý motor, č jako černý, P jako pravý motor :-). Takže tam bylo ČL ČL ČP ČP :-) No nic, přeletoval sem to protože sem se pochopitelně u jednoho motoru netrefil a tank se místo dopředu otáčel na místě, kdežto při plném rejdu vpravo jel rovně :-) Takže příště pro popis radši čísla. Je nutností montovat nejdříve levou převodovku která má motůrek dole a pak teprve pravou. Zkoušel sem to i obráceně ale podstrčit to tam prostě nejde. Celkově na výměně převodovek nevidím nejmenší problém.

Obrazek

Ovšem co mně dlouho strašilo byla oprava poškozeného podvozku. Viz výše - ulomený čep na vaně. Ten sem se rozhodl nahradit mosaznou trubičkou skrz kterou povede šroub s průměrem 3mm. Hlava šroubu je zapuštěná přímo v torzním ramenu a uvnitř tanku je (po provrtání vany) uchycen matičkou a 2 podložkami 3 a 5 mm aby se neužvejejknul plast nebo nezvětšila díra. Na levé straně se jednalo až o 3. kolo kde šroubek s matičkou vyšel blíže ke středu tanku a ničemu to nevadilo a dá se tam celkem obstojně šroubovat. Pravé kolo bohužel bylo hned druhé takže šroub vyšel přímo k přecodovce. Musel sem ho tedy zaříznout aby netrčel dovnitř. Tam se mi taky povedlo udělat tak malou dirku do vany, že se šroub zašrouboval přímo do plastu a zatim neni potřeba matička s podložkami uvnitř tanku.

Šroubek s náhradou čepu
Obrazek

Instalace uvnitř tanku
Obrazek

Ovšem s opravou souvisí i demontáž koleček. Kola jsou podle skutečné předlohy dvojitá. Střídá se tlusté uvnitř a tenké zvenku. Fotka napoví víc. Každé kolo je spojené ze dvou částí na čepu. Dá se normálně "rozpůlit" tahnutim kol od sebe. Zase podotýkám - držet pevně torzní ramena u vany tanku aby se neulomily ty zatracaný čepy ! Ze složitosti podvozku také vyplívá že při potřebě vyndat třeby vnitřní část 3. kola, musí se rozebrat na každou stranu další dvě kola ! Ještě, že jsem rozebral na každé straně sotva půlku podvozku protože nazpátek bych to leporelo asi jenom těžko skládal. Už se nedivim proč byl podovzek u Tigera tak poruchový.

Obrazek

Plány do budoucna a další novinky

Dostal sem radu zatížit tank něčim do 0,5 kg aby se podvozek víc propružil že to je přirozenější a že víc tank vyjede. Asi by šla dát modelína někam doprostřed kolem tišťáku a do ní olůvka. Ale zatim mi připadá že s kovovýma převodovkama je tank trošku těžší takže to nepovažuji za potřebné. Kouř se dá snad vyřešit použitím média do kouřového bublifuku. To už mám objednané a čekám ho každým dnem. Tak doufám že z výfuků půjde pořád jenom kouř a né bublinky :-) pochopitelně nafotim a poreferuji. Zatim sem jezdil jenom uvnitř a nedošlo ještě ke sjetí pásu mimo zuby na kolech. Uvidíme v terénu venku. Nicméně už sem rozhodnutý pořídit kovové pásy. Halvně proto, že v sadě s nimi jsou kovová hnací (přední) a napínací (zadní) kola. Ta plastová co sem rval dolu šroubovákem mají asi už kapku vůli na hřídeli, kov to snad napraví. Ani nevim jestli budu používat plastové nebo kovové pásy. Pořád mám předsudek že kovové bych na zimu sundal a naložil někam do oleje aby nezrezly (nebo hlavně nezkorodovaly) :-). Kovové pásy by zase zatlačily na podvozek a propružily tank níž, no uvidíme až budou doma. K dostání jsou i kovová pojezdová kola a torzní ramena. kola ještě beru ale neumim si představit jakou výdrž budou pak mít ty plastové čepy s kovovými rameny. Ty si odpustim určitě, nerad bych svuj nástrojárna M3 upgrade dělal na komplet podvozek.

Jízdu mam zatim vyzkoušenou jenom uvnitř. Objevil se ovšem zajímavý jev. Tank jede buďto rovně a převodovky celkem hlasitě kvičí nebo táhne mírně doleva bez kvičení. při zatáčení nekvičí nic. Ale vypadá to, že s najetými kilometry se kvičení zmenšuje. Když dochází baterka tak už nedojde k prokluzu převodovky ale tank se cukne a nejede. A vybíjení je rapidně rychlejší. Doba provozu na původní baterii (1700 mAh) je teď něco málo přez půl hodiny. Proto taky zvažuju nákup silnější baterky.

Co sem si zase zamailoval s Beami-trade tak většina dnes prodávaných tanků je (při stejné ceně :-( ) už s kovovými převodovkami. Ale určitě při objednání to chce výslovné uvézt ! Když sem ho kupoval já tak někdy byly s kovem, někdy ne a dodávky z číny sem jdou měsíc. Myslím že kovovou převodovku ještě nemá Pershing a nějaká verze Panzera III. Jo a abych nezapomněl k dostání už jsou i další provedení tanků. Mně se nejvíc líbí pouštní Panzer III nebo maskovaný Tiger. Jak vyplynulo z diskuze minule, Panther je paskvil. Podvozek je použitý z Tigera. Sice měly tanky podvozky podobné ale díky tomu nesedí velikost. Doufám že současný článek někomu zase něco napomůže vyřešit, ptejte se na co chcete, co budu vědět zodpovím nebo doplnim fotky. Omlouvám se jestli se někde opakuju nebo je něco slohově divně, článek vznikal asi na 3x a postupně sem ho doplňoval.

Nové médium na kouření

Tak už dorazila zásilka z obchodu s hračkami :-) Napoprvé kouř nic moc. Asi se médium ředilo ještě se zbytky oleje dodávaného s tankem. Bohužel ale žádný zázrak se nekoná.Kouří to kapku líp ale porád né podle mých představ. Nafotit to pořádně taky nejde ale z jedné fotky něo málo vidět je. Podle údajů na obalu se jedná o podobnou náplň jako se používá třeba na tvorbu mlhy na diskotékách. Údajně by mělo jít sem na estránky dávat videa z youtube takže zkusim něco málo natočit a umístit. Hlavně chci jízdu přez nerovnosti a to kouření.

Tak tohle mi přišlo
Obrazek

A tohle bylo uvnitř
Obrazek

A takhle to "kouří"
Obrazek

Krtek

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

kouř

(Barraka, 27. 12. 2008 19:21)

Zapoměl jsem vložit link na ten modul :-)

http://www.rctank.de/product_info.php?cPath=24&products_id=245

kouř

(Barraka, 27. 12. 2008 19:20)

Ten kouřový modul je skutečně podivný. Nejdřív mi to nekouřilo vůbec a když jsem se do něj dostal dovnitř tak začalo. Takže jsem to znova utěsnil silikonem, aby to bylo možné snadno odříznout. Jinak jsem si dělal vývod toho kouře do výfuků (ne vedle jako normálně) a je to super. Akorát plnit to musím s rozebráním celého tanku, a odpojením hadičky. Njn. každé řešení má své mouchy.
Jinak se objevil "proporcionální" kouřový modul - je stejný jen nějaká elektronika navíc. Asi by to mělo kouřit podle přidaného plynu - což by bylo super, ale otázka je jak tohle jejejich řešení dopadlo. Uvidíme jestli to někdi bude mít.

ramínka a spol

(Krtek, 27. 12. 2008 14:34)

Kovový ramínka mam a vůle u nich mi připadaj zhruba stejný jako u půopvdních plastových. Ale při manipulaci (sundavání pásů atd) buděj bytelnější dojem.
Co se týče kouře tak to je děs běs. Já už ho nepoužívam. Kouřit to přestalo celkem brzy a spíš uvažuju o nějakym jinym kouřovym modulu. tady člověk fakt nepozná kdy médium došlo a kolik ho tam nacpat.
Do bláta a bordelu bych s tankem moc nejezdil. Podvozek to odnese a bordel nalítá všude a bude se to různě přidírat. Jak někdo psal po úpravách se s tim dá i brodit.

torzní kovová ramínka

(Barraka, 27. 12. 2008 14:17)

Chci se zeptat, jestli někdo máte torzní kovová ranímka podvozku a případně jaké jsou s nimi zkušenosti. Mám tigra s modifikovaným podvozkem (z Rcshopu)(tj. kovové výztuhy uchycení ramínek šroubem do výztuh, a uchycené kol do ramínek také šroubem.
Jde mi o to, že na těch plastových mi vadí pouze že mají radiální i axiální vůli v uložení. pokud ta kovová ramínka mají tu vůli také, tak to pro mě nemá smysl kupovat. Zatím jsem nevymyslel jak to vyvložkovat, spíš asi nechat vysoustružit ten nosný šroub z nějakou přesnější tolerancí. Protože tam už se jedná i o setiny milimetru. Díky za vaše zkušenosti.

kouř

(Hans, 27. 12. 2008 10:47)

Asi to přestane kouřit né,ale nemělo by to jet bez kapaliny asi se spali ten žhavicí odpor nevím ještě jsem to nerozebíral.Raději tam nalit víc než nic.

kouř

(jirka, 26. 12. 2008 17:16)

dobrí den chtěl bych se zeptat jak se zjistí kdy se má doplnit kapalina do kouřového generatoru

bahno, snih a kaluze...

(PaVeL, 23. 12. 2008 23:27)

Ahoj, videl jsem uz leccos. Tak jak ho ale koupis, tank na to staveny neni. Pokud se tedy bavime o zminovanych znackach. Kluci delaji ruzne upravy, jako je zatmelovani otvoru, utesnovani funkcnich der, ale jakou ma toto odolnost vuci vode by ti musel poreferovat nekdo konkretni...

bahno

(Patas, 23. 12. 2008 17:21)

Ahoj chci se zeptat jestli sním můžu jezdit v bahně ve sněhu a v kalužích diky.

pro Prubera

(Krtek, 13. 12. 2008 3:59)

Koukni k beami-trade, maji tam i zvukovej modul. Nevim ale jak je to se zbytkem řídící elektroniky jestli by se s ní bavil anôbrž by to bylo v tanku k čemu připojit. Písni jim, celkem ochotně odpovídaj.

Zvuk do Tigra

(Pruber, 12. 12. 2008 11:13)

Nevíte jestli jde dodat zvuk do Tigra, koupil jsem v SRN model bez zvuku.

úprava podvozku

(Tom, 28. 11. 2008 19:05)

Jako výztuhu do vany jsem použil AL L profil z baumaxu, hřídele kol jsou z čepů s hlavou DIN 1444, díry v kolech jsou převrtány a vystruženy. Čepy ramen jsou z ocelové tolerované hlazenky D5 se závitem. Závity M5 jsou vyřezány do AL profilu, čep zašroubován a zajištěn z vnitřní strany maticí. Jištěno LOCTITEM. Otvory v ramenech přestuženy, do čepu z čela vyvrtána díra a řezán závit M3. Rameno mazáno olejem zajištěno IMB šroubem M3. Délka čepu musí být taková, aby při plném dotažení šroubu se rameno otáčelo volně bez vůle. Hřídel kola je v rameni zajištěna červíkem M3.

Lišty

(Radek, 27. 11. 2008 11:45)

Já jsem rozebral mého Tigra s kovovým tuningem, dodaný byl odtud:
http://www.rcshop.eu/rc-tanky-tanky-116-c-354_897.html
Tigr má také 4 kovové lišty, ramena jsou chycena šrouby do těchto lišt. Pojezdová kola jsou chycena do ramen šrouby se závitem do plastu (do dřeva).
Převodovky (kovové)mají v uložení vůli, nejsou správně namontovány a dotaženy šroubky kterými drží v korbě.
Mám doma lišty od Asiatam s rameny ze zinkoslitiny, čepy dodávané k těmto ramenům pro kola tohoto tanku nepasují. Do ramen jsem vyřezal závit M4 a vrtákem do dřeva jsem musel zvětšit průměr pro zapuštění hlav upevňovacích šroubů pojezdových kol na 8 mm, aby mi tam vlezla hlava imbusového šroubu M4x40.Kola navleču na imbusové šrouby, zašroubuji do ramen ze zinkoslitiny, konce závitů budu muset odbrousit, aby mohly mohly chodit ve vybrání v korbě, které slouží jako doraz. Závity budu muset něčím natřít, aby se upevnily v závitech a nevyšroubovávaly se. Lišty vyměním za Asiatam lišty a do převodovek přijdou otvory průměru 9 mm v místě uchycení ramena prvního pojezdového kola, s čímž se čínští soudruzi neobtěžovali u provedení se 4 lištami.
Přesto, že to budu předělávat (už jsem začal)je tento Tigr od Heng-Longu modelem s nejlepším podvozkem. Určitě o mnoho lepším než tanky bez lišt.
Lišty od Asiatam také nejsou kdo ví co, je to plech na kterém jsou přišroubovány čepy z mosazi, na ně se navlečou ramena ze zinkoslitiny se zemědělskou vůlí, v mém případě nefungují ani ty čepy do ramen. Navíc vybrání pro pružinu je na obou stranách - aby nebylo levé a pravé provedení, takže převrtání řezání závitů M4 bylo dost rizikové. Navíc závitník má tendenci se v zinkoslitině zakusovat.
Proto pokud někdo vybíráte tank doporučil bych ten s namontovanými lištami, rozdělat, řádně usadit převodovky,doplnit otvor, aby převodovka nekolidovala se šroubem ramene prvního kola u převodovky vyvrtat do převodovky v tomto místě odlehčovací otvor. Vše sestavit tak, aby byly co nejmenší vůle na poháněcích kolech a tank podle mého názoru může sloužit na běžné ježdění.Ještě bych doplnil na převodovky nějaký kryt z čehokoliv, aby mazivo nestříkalo na plošné spoje ovládání, které jsou upevněny za převodovkami a aby se do převodovek neprášilo.
Montáž ve výrobním závodě je lajdácká, ale kdo ví kolik jich tam musí chudáci smontovat za směnu.....
Omlouvám se za obsáhlost příspěvku.

Pokud zjistíte někdo něco dalšího nebo lepšího, zkušenosti nám jen pomohou.

Pro ty co to chtějí ještě lepší doporučuji podepřít osy poháněcích kol kuličkovými ložisky 8 x 16 nalisovanými v pouzdrech nebo vlepenými plastelínou na bázi epoxydu (dá se už u nás koupit) která ztvrdne do krytů hřídelí a utěsnit podvozek proti vnikání svinčíku hlavně v místě otvorů, které slouží jako dorazy ramen podvozku, ale to už asi bude za dílenskými možnostmi některých majitelů.

listy

(titameh, 10. 11. 2008 19:02)

tak od 28 listopadu zacne asiatam prodavat vanu na tiger s kovovyma vyztuhama :) sice to neni jeste 100% pevnost ale více nez ty listy...
http://mmodell.de/forum/index.php?page=Thread&threadID=865

lišty

(Diod, 9. 11. 2008 22:00)

Nedávno jsem rozebral svého tigra (http://www.beami-trade.eu/ ,Kód:RCT007c, Kouř-zvuk maskovaný) a zjistil jsem, že tento model má kovové lišty, aby se neulamovaly kola, bohužel jsem neudělal foto, jsou to čtyři lišty, každá na čtyři kola a do nich jsou zašroubovaný šroubky od kol, takový nic moc proti těm lištám co prodávaj v německu, jsou to opravdu jenom slabý plíšky se závitama na šroubky od kol, ale asi to stačí, zatim jsem s ulomením kol neměl žádnej problém.

vana v pr....

(titameh, 25. 10. 2008 18:32)

hilfe, hilfe, kdo mi rěkne kde sehnat kovovou vanu na tigera? thank you

BATERIE

(venca29,5, 19. 10. 2008 16:16)

SÍRO ty jakou baterii používáš na pohon?

kuoř

(titameh, 19. 10. 2008 13:19)

hmm dnes budu mixovat mam v plánu mix vyjetý olej a trošku nafty... myslím ze vyjetý olej bude nejlepší.. hlavně to musí dobře téct :) kdyžtak se taky pochlub co to vše udělalo...

kouř

(síra, 18. 10. 2008 22:20)

Tak to hned zítra zkusím . Plánoval jsem zkoušku motorového oleje , ale zkusím brzdovku .

kouř

(titameh, 18. 10. 2008 14:25)

tak pokud by někdo chtěl experimentovat tak kouř zlepší i slunečnic. olej, ale nejlepší je brzdova kapalina.... :)

smoke rauch tiger

(nutak, 3. 10. 2008 19:02)

a nema to nekdo odzkouseno s tim kourem z vlacku? ja osobne vlacek nemam tak netusim ani jak velky efekt to dela..