Jdi na obsah Jdi na menu
 


RC Tiger - kovové převodovky a jiné úpravy

5. 12. 2007

Rozborka Tigera a výměna převodovek za kovové

Na minulý článek o Tigerovi byl celkem ohlas, je to můj nejčtenější článek, což mně těší. Dlouho sem chtěl vyřešit to proklínané sjíždění pásů do strany a prokluz "asipřevodovky". Párkrát sem sundal pásy a zkoušel tomu přijít na kloub. Marně. Vůle v předních hnacích kolech je moc velká takže se někdy kola prostě "vyhnou" do strany a pás najede mimo zuby a sjede. Takže sem nejdřív sundal pásy a zkusil je zkrátit o jeden článek. Při rozpojení pásu stačí špendlík chytit do kombinmaček a vytlačit jednu z osiček spojujících články. Jde to ztuha, rukou mi to nešlo, kleště byly nutnost. Navíc šla mi až tak 3-4. osička. Prostě každou nevytlačíte. Po rozpojení pásu doporučuju vysílačkou "popoject" dopředu aby se točila hnací kola a pás "odrolovat" dolu z koleček.

Povytlačená osička spojující články pásu.
Obrazek

Prvně sem pásy sundaval bez rozpojení a to byla největší moje chyba ! NEDĚLEJTE TO! Přitlačil sem všechna kola na tlumičích na maximum aby se pás co nejvíc uvolnil a snažil se ho vyvlíknout do strany. Spodek celkem ještě šel ale problém je nahoře. Pásy maji uprostřed celkem vysoký vodící zub a ten se musí vyvléct z drážky v kolečkách. A nahoře je právě moc málo místa mezi blatníkem a koly. Jednou to Tiger ustál, podruhé se mi povedlo ulomit 2. pojezdové kolo :-( A vypadá to, že celkem mam ulomená kola dvě. Kdybych pásy rovnou rozpojil a odroloval... Pojmem ulomil kolo myslim plastovou osičku (spíš čep) která je přímo na těle dna korby. Na osičce je nasazené torzní rameno napínané ještě pružinou. Takže plastová osička je celkem dost namáhaná a vaklání kola s ramenm jí může snadno ulomit. Opravu mam vymyšlenou a snad půjde zrealizovat. Provrtám dno korby naskrz a plastový brmbolec nahradí osička z hliníku a prošroubuju to naskrz. Bohužel 2. kolo vychází do oblasti převodovky tak sem s opravou čekal až jí budu mít vyndanou abych tam moh dostat matičku.

Vlevo díra po ulomeném čepu, vpravo rameno přišroubované k čepu pod ním. Výřez je na osu kola která v něm jezdí při pružení Obrazek

Takže sem vyndal článek a nasadil pásy nazpět. Spojit je dohromady potřebovalo 2 lidi. Mladá zalehla tank aby měl tlumiče zmáčklé na maximum a já se jal trefit osičku do článků. Po nerovném zápase sme zvítězili. Ale Tiger už vypadal dost "upjatě", prostě pásy neměly prověšení a i pocit na dotek pásu byl nic moc. Sice to ještě jezdilo ale stačila už sebemenší překážka (koberec místo lina) a tank stál, vrčel a nic. Musim ale říci, že pás z kolečka nesjel ani jednou. Takže cestu vyndání článku zavrhuji a nedoporučuji.

Otevíráme...
Po povolení několika šroubů se sundá vrch korby i s věží. Ta je spojená se spodkem jenom drátem od antény a plochým konektorem na kablíku. Celkem bezproblémová část. Pak ještě vzadu hadičky od výfukům ale ty se daly taky snadno vyvlíknout.
Uvnitř se nalézá vpravo vzadu na blatníku reproduktorek (možná je to celý hlasový modul, nevim) a uprostřed vzadu "kouřotvořič". Na ten sem byl zvědavý. Je u něj motůrek, který vačkou pohání malý pístek. Kupodivu nikde nic nehřeje, alespoň to tak vypadá. Pístek se mele uvnitř průhledné kostky a vhání kouřové médium do trubiček, kterými se i plní. Alespoň člověk vidí kolik tam toho je. Jedna trubička byla nějak zploštělá, jako by jí někdo zmáčkly a ona držela tvar. Tak sem jí stahovací páskou přivedl ke kulatému tvaru a kupodivu kouř začal vycházet trošku silnější a z obou výfuků. Uprostřed jsou dva tišťáky s elektronikou a vepředu motůrky s převodovkami.

Obrazek

Jak vidno, převodovky jsou plastové. Zkoumal sem co se kde mele a co vydává tak drnčivý zvuk. Je to opravdu prokluz převodovky. A hned na prvním ozubeném kolečku přímo od motůrku. To je malé a prokluzuje na velkém kole převodovky. Původně sem byl rozhodnutý objednat sadu kovových pásů a hnacích kol ale díky jedné reakci pod minulým článkem sem dal přednost převodovkám. Jsou dvě, stejně jako motůrky. Motůrek od převodovky rozdělit nejde (teda s palicí jde jak známo všechno a hned). Při "upgradu" bude nutné přiletovat 2 dráty od každého motůrku na tišťák, i pro amatéra to asi nebude problém.
V neděli jsem tedy objednal v beami-trade a dneska (středa) už mám na stole 2 kovové převodovky. Doufám že do týdne provedu montáž a podělím se o zážitky. Tohle je jen začátek a náznak, co se bude s tankem dít dál. Průběh budu samosebně dokumentovat a fotit. Díky všem za reakce pod minulým článkem, rady porady a debaty. Převodovky přišly jenom v krabičce s účtenkou. Každá v pytlíku se zámkem. Nikde žádný návod, popis ani specifikace. prostě pro kutila.

Obrazek

Takže montáž převodovek vyžaduje sundání vrchní části korby s věží. ta je přichycena 6 stříbrnými šrouby přímo nad pásy, proto to bez jejich sundání nejde. Je potřeba prostrčit šroubovák mezi koly a povolit je. Pak jsou ještě 2 delší šrouby zvenku a 2 v prostoru baterky. Černé šrouby vzadu vpravo není třeby povolovat, drží zvukový modul. Tady je vidět detail šroubu zespodu korby. Všechny jsou křížové. Tmavý flek vlevo je kolo.

Obrazek

Horní část korby s ozubeným kolem na otáčení věže
Obrazek

Zadní část s kouřovým (poloprůhledný) a zvukovým modulem (černý)
Obrazek

Na hadičce je vidět pásku, kterou sem hadičku zakulatil aby šel kouř z obou výfuků a kouří to i trochu intenzivněji i když pořád žádný zázrak. Před výměnou převodovek je ještě potřeba sundat přední pojezdová ozubená kola. Tak dlouho sem za ně páčil šroubovákem do strany až sem usoudil, že tam musí být šroub a vyrazil hledat na net jak vypadají náhradní kolečka. A doopravdy, prostředek kolečka je jenom krytka pod kterou je malý imbus (nevim velikost, vzal sem prostě jeden ze sady)

Obrazek

Obrazek

Po sundání koleček už nic nebrání povolení 3 šroubků na každé převodovce a odpájení 4 drátů z tištěného spoje. Doporučuji si je nějak inteligentně popsat. Já vzal lihový fix a u jednotlivých drátků sem si na PCB udělal značky - č jako červený, L jako levý motor, č jako černý, L jeko levý motor, č jako červený, P jako pravý motor, č jako černý, P jako pravý motor :-). Takže tam bylo ČL ČL ČP ČP :-) No nic, přeletoval sem to protože sem se pochopitelně u jednoho motoru netrefil a tank se místo dopředu otáčel na místě, kdežto při plném rejdu vpravo jel rovně :-) Takže příště pro popis radši čísla. Je nutností montovat nejdříve levou převodovku která má motůrek dole a pak teprve pravou. Zkoušel sem to i obráceně ale podstrčit to tam prostě nejde. Celkově na výměně převodovek nevidím nejmenší problém.

Obrazek

Ovšem co mně dlouho strašilo byla oprava poškozeného podvozku. Viz výše - ulomený čep na vaně. Ten sem se rozhodl nahradit mosaznou trubičkou skrz kterou povede šroub s průměrem 3mm. Hlava šroubu je zapuštěná přímo v torzním ramenu a uvnitř tanku je (po provrtání vany) uchycen matičkou a 2 podložkami 3 a 5 mm aby se neužvejejknul plast nebo nezvětšila díra. Na levé straně se jednalo až o 3. kolo kde šroubek s matičkou vyšel blíže ke středu tanku a ničemu to nevadilo a dá se tam celkem obstojně šroubovat. Pravé kolo bohužel bylo hned druhé takže šroub vyšel přímo k přecodovce. Musel sem ho tedy zaříznout aby netrčel dovnitř. Tam se mi taky povedlo udělat tak malou dirku do vany, že se šroub zašrouboval přímo do plastu a zatim neni potřeba matička s podložkami uvnitř tanku.

Šroubek s náhradou čepu
Obrazek

Instalace uvnitř tanku
Obrazek

Ovšem s opravou souvisí i demontáž koleček. Kola jsou podle skutečné předlohy dvojitá. Střídá se tlusté uvnitř a tenké zvenku. Fotka napoví víc. Každé kolo je spojené ze dvou částí na čepu. Dá se normálně "rozpůlit" tahnutim kol od sebe. Zase podotýkám - držet pevně torzní ramena u vany tanku aby se neulomily ty zatracaný čepy ! Ze složitosti podvozku také vyplívá že při potřebě vyndat třeby vnitřní část 3. kola, musí se rozebrat na každou stranu další dvě kola ! Ještě, že jsem rozebral na každé straně sotva půlku podvozku protože nazpátek bych to leporelo asi jenom těžko skládal. Už se nedivim proč byl podovzek u Tigera tak poruchový.

Obrazek

Plány do budoucna a další novinky

Dostal sem radu zatížit tank něčim do 0,5 kg aby se podvozek víc propružil že to je přirozenější a že víc tank vyjede. Asi by šla dát modelína někam doprostřed kolem tišťáku a do ní olůvka. Ale zatim mi připadá že s kovovýma převodovkama je tank trošku těžší takže to nepovažuji za potřebné. Kouř se dá snad vyřešit použitím média do kouřového bublifuku. To už mám objednané a čekám ho každým dnem. Tak doufám že z výfuků půjde pořád jenom kouř a né bublinky :-) pochopitelně nafotim a poreferuji. Zatim sem jezdil jenom uvnitř a nedošlo ještě ke sjetí pásu mimo zuby na kolech. Uvidíme v terénu venku. Nicméně už sem rozhodnutý pořídit kovové pásy. Halvně proto, že v sadě s nimi jsou kovová hnací (přední) a napínací (zadní) kola. Ta plastová co sem rval dolu šroubovákem mají asi už kapku vůli na hřídeli, kov to snad napraví. Ani nevim jestli budu používat plastové nebo kovové pásy. Pořád mám předsudek že kovové bych na zimu sundal a naložil někam do oleje aby nezrezly (nebo hlavně nezkorodovaly) :-). Kovové pásy by zase zatlačily na podvozek a propružily tank níž, no uvidíme až budou doma. K dostání jsou i kovová pojezdová kola a torzní ramena. kola ještě beru ale neumim si představit jakou výdrž budou pak mít ty plastové čepy s kovovými rameny. Ty si odpustim určitě, nerad bych svuj nástrojárna M3 upgrade dělal na komplet podvozek.

Jízdu mam zatim vyzkoušenou jenom uvnitř. Objevil se ovšem zajímavý jev. Tank jede buďto rovně a převodovky celkem hlasitě kvičí nebo táhne mírně doleva bez kvičení. při zatáčení nekvičí nic. Ale vypadá to, že s najetými kilometry se kvičení zmenšuje. Když dochází baterka tak už nedojde k prokluzu převodovky ale tank se cukne a nejede. A vybíjení je rapidně rychlejší. Doba provozu na původní baterii (1700 mAh) je teď něco málo přez půl hodiny. Proto taky zvažuju nákup silnější baterky.

Co sem si zase zamailoval s Beami-trade tak většina dnes prodávaných tanků je (při stejné ceně :-( ) už s kovovými převodovkami. Ale určitě při objednání to chce výslovné uvézt ! Když sem ho kupoval já tak někdy byly s kovem, někdy ne a dodávky z číny sem jdou měsíc. Myslím že kovovou převodovku ještě nemá Pershing a nějaká verze Panzera III. Jo a abych nezapomněl k dostání už jsou i další provedení tanků. Mně se nejvíc líbí pouštní Panzer III nebo maskovaný Tiger. Jak vyplynulo z diskuze minule, Panther je paskvil. Podvozek je použitý z Tigera. Sice měly tanky podvozky podobné ale díky tomu nesedí velikost. Doufám že současný článek někomu zase něco napomůže vyřešit, ptejte se na co chcete, co budu vědět zodpovím nebo doplnim fotky. Omlouvám se jestli se někde opakuju nebo je něco slohově divně, článek vznikal asi na 3x a postupně sem ho doplňoval.

Nové médium na kouření

Tak už dorazila zásilka z obchodu s hračkami :-) Napoprvé kouř nic moc. Asi se médium ředilo ještě se zbytky oleje dodávaného s tankem. Bohužel ale žádný zázrak se nekoná.Kouří to kapku líp ale porád né podle mých představ. Nafotit to pořádně taky nejde ale z jedné fotky něo málo vidět je. Podle údajů na obalu se jedná o podobnou náplň jako se používá třeba na tvorbu mlhy na diskotékách. Údajně by mělo jít sem na estránky dávat videa z youtube takže zkusim něco málo natočit a umístit. Hlavně chci jízdu přez nerovnosti a to kouření.

Tak tohle mi přišlo
Obrazek

A tohle bylo uvnitř
Obrazek

A takhle to "kouří"
Obrazek

Krtek

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

no este nieco

(speed, 15. 5. 2010 12:36)

tomu beami trade neruzomiem co to je?a este nieco ako sa da upravit tank aby jazdil pomali proste lahky prevod?

asi pro speeda

(Krtek, 12. 5. 2010 19:42)

Já kupoval všechno, i kola, ve zmiňovanym Beami trade.

kola

(este neco, 12. 5. 2010 19:38)

neviete de by sa dali kupit zadne kovove kola na rc tiger1 pls

sakra

(speed, 12. 5. 2010 8:36)

sakra padol mi ovladac a teraz mi nechce ist svieti ale nereaguje co s tim

otazka

(speed, 11. 5. 2010 21:25)

mam jednu otazku kde na slovensku sa daju zohnat tie spaljacie ticky na pasy .Lebo sa mi to stale lame alebo ohyna.ak to viete zohnat aj zadne koleso ale zelezne tak mi zavolajte na 0904145560 diki

díky

(marek , 10. 2. 2010 7:23)

DíKy

Baterka

(Krtek, 6. 2. 2010 13:14)

Koukam na beami-Trade maj batrku s popisem:

Baterie aku Ni-mH 3000 mAh 7,2V do tanků

To vypadá nadějně. Určitě bych se ale nejdřív optal meilem jestli se rozměrově do Tigera vejde. Vypadá to že jo. Případně bych se poptal v nějaký modelářský prodejně přímo, co nabízej. V PB mi do letadla nabízel jeden moc ochotnej prodavač že nějakou klidně poskládáme z článků podle potřeby.

otázka

(marek , 4. 2. 2010 9:16)

JAKÁ BATERKA BY SE HODILA DO TYGRA PORADIL BYS MNĚ.

tyger

(marek , 4. 2. 2010 8:45)

já bych se tě jenom chtěl zeptat ty máš tygra a máš na něm taky kovové pasy a převodovku a kola nebo máš tygra s plastovými pásy který tygr je lepší.

jak to jezdí

(marek , 4. 2. 2010 8:40)

ale když koupím silnější baterku tak by asi vydržel jezdit rychleji já si myslím že když budu mít plastový pásy že se my vytahají asi když bude silnější baterka tak asi bude moct jezdit třeba 1 hodinu ale bude muset být silná

markovi

(Krtek, 3. 2. 2010 21:37)

Tank s kovovýma dílama jezdí sice stejně rychle ale díky váze to dost snižuje výdrž baterky. Já to odhaduju že ta původní se zdegradovala na cca 10-15 minut výdrže ježdění po pokoji. Gumový pásy nemá žadnej, asi si myslel plastový.

jak to jezdí

(marek , 3. 2. 2010 11:38)

taky ten tank dokáže jezdit rychle i s kovovými koly pásy a převodovkou já sem se chtěl jen zeptat že budu kupovat tygra ale nevím který je lepší jestli s gumovými pásy nebo s kovovými pásy převodovkou a koly.

jak to jezdí

(marek , 3. 2. 2010 8:45)

já bych se chtěl zeptat jak to jezdí s kovovými koly a kovovými pásy a s kovovou převodovkou není ten tank nějak těžký

nabíječka kdo co dá.

(karbousek1@seznam.cz, 4. 12. 2009 19:02)

koukám že z toho začíná bejt pěkný bazar tak se přidám.kdyby jste chtěli nabíječku 7,2v baterií. (koncovky tamya, aj).v záruce.koupil jsem ji v modelshopu a bohužel mě k modelu vrtulníku nepasuje :( možná že tedy někdo z vás by využil.Budu rád za každou nabídku potřebuji prodat a koupit novou takže cenu si navrhněte.

prodám tank rc tiger

(titameh, 19. 11. 2009 18:59)

prodam rc tank tiger - komplet horni dil, kovove prevodovky,kovove pasy a torzni ramena kovove kola ,,plastove pasy,plastove puvodni prislusensvi.3x akumulator -3600 a 3400mah ,univerzalni rychlo nabijecku , kourovou lahvicku.proste krome spodni vany vsechno + komplet kovove prislusenstvi.levne domluvime se..hematitak@seznam.cz

Inzerát

(Krtek, 30. 8. 2009 20:14)

Koukam, že maj někteří v záložkách rovnou stránku s článkem a nemusí číst hlavní stranu. Tak upozorňuju:

http://www.krtkovo.estranky.cz/clanky/modelarina/prodavam-tigera

Rc tank

(Miro, 24. 1. 2009 11:13)

Zdravym zaujimave dobre napisane fotky ok Držim palce Miro

tuning + kov

(jirka, 9. 1. 2009 21:26)

http://www.tankzone.co.uk/category/cat_upgrades.htm mam od tud pásy a lauf dávám 1

já jsem spokojen

(jirka, 9. 1. 2009 21:10)

koupil jsem buldoka s kovovou převodovkou a až na par nedostříklích detailu a křivě přidelanýho laufu je to ok akorát jsen na baterii 1700 mha najel zhruba tak 15 minut ve sněhu tak jsem tam soupl za 500kč 3600 a juchu hodku jsem jezdil a pak jsem radši šel na grok jak říkám novou baterii aspon 3600 a do kouřáku dejte slunečnicovej olej :-)

Nová rubrika a další článek

(Krtek, 6. 1. 2009 21:34)

Jelikož vim že to tu má spousta lidí rovnou v záložkách, upozorňuju na zřízení rubriky modelařina současně s novym článkem o Tigerovi. Možná tam časem přesunu i tenhle tak kdyžtak v případě nenalezení stránky koukněte tam.