Jdi na obsah Jdi na menu
 


Škoda Felicia LX 1.3 MPi

9. 6. 2007

Když už mam tu Feldu ve fotogalerii, měl bych asi napsat něco o svym bejvalym a možná dodnes nejoblíbenějšim autě.

Vybíráme:
Seběhlo se to najaře roku 99. Drakouš 105 začal dosluhovat, spolu se sněhem jsem oklepal i prahy, do kabiny prošel podlahou už druhej hever... takže padlo rohodnutí přestat cpát peníze do starýho neperspektivního vraku. Peníze celkem byly takže jsem se začal pídit po tom co koupit do čtvrt milionu kč. Vybíral sem, rozhodoval, okukoval a furt si tak nějak nebmoh srvonat co chci za auto. Stačil mi HB, motor s rozumnym povinnym ručenim, na výkonu nezáleželo oproti 105ce jede líp asi všechno nový. Ve finále byl myslim Peugeot 105, Daewoo Matiz, Nissan Micra a českej bestseller svý doby Škoda Felicia. Dost mně lákal Matiz svou cenou ale zároveň sem přemejšlel o připlacení na Daewoo Lanos. Jenže na toho bych neměl hotově a zadlužování sem si tehdá zamít. V rámic špekulací a výběru jsem furt měl v záloze tu Feldu. Normální auto, za který mi nikdo nebude nadávat.

Tele za pultem...
Jednou přišel soused s tim že má objednanou Felicii, dostal slevu 40 tis kč za odevzdání starý škodovky, že vyprodávaj sklady s ročníkama 98, už po xiftliftu. Vim, že to byl čtvrtek, protože hned v pátek jsem vyrazil k nejbližšímu prodejci. Když sem se zeptal kolik mi daj slevu, když jim odevzdam starou škodovku, tak prej 20 tisíc. Tak znova, jestli nedávaj víc a prej že ne. O víkendu jsme to konzultovali se sousedem a ten Feldu objednával jinde a dostal 40 tis a prej těch skladovek už je málo a neni moc výběr. Takže zase hned v pondělí jsem vyrazil, tam co v pátek. Zase stejná otázka a zase stajná odpověď. Tak řikam, že soused jí bere tam a tam a že dostal 40 tis kč. A prej že ne, že je sleva 20 tis za odevzdání starý škodovky na recyklaci a 20 tis kč za věrnost značce ! V tu chvíli jsem chtěl tu krávu bacit ! Tak řikam, fajn jednu beru, co je na výběr. Představa byla výbava LX nebo GLX, radši 1.3ka LXi 50 kW. Bohužel na skladě už byly v celý republice samý 1.6ky nebo 1.9D, většinou GLX nebo kombíky, ideálně s airbagama a ABS. Prostě v cenách od 300 tis kč vejš a na to jsem fakt neměl. Celkem sem byl vytočenej a opřel se do tý krávy, proč mi to neřekla takhle už v pátek, že chci auto. Holt někdo asi netuší, že 20letej blbeček v kraťasech a triku může mít v kapse čtvrt mega (měl sem to fakt v kapse protože do peněženky se mi to nevešlo). Jinej prodejce se mi snažil všemožně ukecat a nabízet co tam maji předváděčky k odprodeji ale už rok 99. Takže jsem vybral pěknou malinovou 1.3ku LXi s nikolika málo kilometrama na tachometru. Byl sem zrovna po noční a museli mi auto připravit takže jsem se šel domu vyspat. Odpoledne jsem se měl stavit doplatit zálohu a vzít si prvně v životě prášek na spaní. Odpoledne se řítim k prodejci a ve dveřích přede mnou stáli nějaký hasiči. Prodavač ztumpachověl a začal se omlouvat, že na tu mojí slíbenou malinovou už byla daná záloha od pátku, že jí maji zrovna tihle hasiči. Takže jsem se na fleku otočil s myšlenkou na Matese... ve dveřích mně chyt za ruku šéf toho salonu a táh mně dovnitř, že se nějak dohodneme. Prej, že mi daji slevu 10 tis na jakýkoliv nový auto co tam maji skladem. Dali mi na výběr, Felicí bylo celkem dost, takže padla volba na skoro nejlevnější (X-line se ještě nedělal) LXko 1.3 40 kW. Barva zelená petrol. Původní cena byla 229 tis kč, navíc ve výbavě byla příprava pro rádio a dělený zadní sedačky. Celkovej příplatek by byl 5 tis kč (obojí kolem 2500 kč) takže mně vyšla na 225 tis kč. Tu mi předali hned, dostal sem i poukázku na umytí auta 10x zadarmo, když si k nim přijedu se serviskou. No... umyli mi auto asi 2x, pak už najednou nebyl čas, bylo potřeba se objednat, pak že mně vezmou po pánovi se SuperBlbem. Vrcholem bylo, když sem dával auto na servisku o den dřív aby mi ho stihli umejt. No a nestihli.. takže jsem pochopil, že nemam všemu věřit.

Provoz:
Jinak to bylo celkem nudný... Felda šlapala skoro bez jakejchkoliv závad 4,5 roku a 100 500 km. Po roce, když skončila záruka, jsem jí nechal předělat na LPG. Na benzín jsem měl spotřebu kolem 6,2 L, maximum mi nikdy nepřelezlo 6,5L. Na plyn jsem pak jezdil do 8,5L/100 a benzín byl potřeba tak 1 za rok půl nádrže. Jedinej problém nastal, když mi při servisce vyměnili svíčky a i přez mojí výslovnou žádost nezměnili odtrh na 0,5mm. Felda má standardně myslim 0,6mm. Když sem jel z práce, najednou rána, smrděl plyn a zvuk jak u závoďáku. Taky než sem dojel 10 km domu, byla půlka nádrže plynu v tahu ! Byla prasklá hadice v sání. Takovej ten husí krk co vede ke vzduchovýmu filtru. Tak jsem to chtěl reklamovat, že to je duhej den po servisce a že jo... a pak najednou prej že né, máte to na plyn, to plyňáci dělaj. Zajel sem do plynovýho servisu kde řikali rovnou, že to bude odtrhem svíček. Vyndali svíčky, přeměřili a bylo to 0,7 mm, takže i víc než má mít Felda na benál. Nazpátek už sem jim nadávat nejel, nemá to cenu, stejně už sem tu hadici za pár stovek měl koupenou. Jinak nikdy žádnej jízdní problém. Oproti 105ce mi připadala Felda tvrdší, víc drncavější. Pazvuky žádný za tu dobu nevydávala a jízdní vlastnosti byly přinejmenšim vyrovnaný s motorem. Když už sem dostal na hranici motor, podvozek to pořád zvládal.

Vylepšujeme:
Časem jsem začal bejt náročnější a výbava LX přestávala stačit. Prakticky hned do půl roku jsem pořizoval alarm Enforcer a měsíc po něm centrální zamykání. Spřažený to bylo dohromady, takže byl centrál na DO a alarm celkem fungoval. Byl to nějakej odvozenej alarm z únosovýho takže při krádeži auta stačilo na DO zmáčknout knoflík a i s origo klíčkem se auto chcíplo asi po minutě jízdy. Jinak tam byly čidla na všech dveřích a otřesový čidlo. Jediná drobná vada na kráse byla, že pro tichý odemčení/zamčení se musely mačkat 2 knoflíky na DO, jinak kvikla siréna. Brzy na to přišlo rádio Sony. Nějakej typ 5120, stálo tehdá kolem 7 tisíc. Šlo k němu připojit i DO přidělaný k volantu, to jsem neměl a CD měnič, ten sem taky nepořizoval, výstupní výkon kolem 4x40W. Brzy jsem pořídil i nový repráky. Dopředu kulatý myslim 120W a vzadu do plata oválný 160W max. výkon. Obojí v X-plod designu. Hrálo to celkem fajn, nevidim důvod mít zesilovač, subwoofer a podobný kraviny.
Pak přibylo tažný zařízení, využil sem ho tak 20x a najel s vozejkem max. 300 km. Jednou sem si půjčil blbej vozejk s poškozenou elektrikou a po rozsvícení světel večer mi odešlo pár pojistek a udělalo to zajímavej efekt - světla nešly vůbec a akorát při blinkrech blikaly zároveň dálkový :-) Takže jsem zapnul všeblik a jel jak ufo domu :-) Naštěstí to bylo fakt jenom pojistkama i když nechápu jak ?
Na bok jsem pořídil boční lišty proti otlučení, prima věc, hlavně když jsou černý. Standardnim doplňkem jsou skoro u každýho auta potahy, měl sem nějaký obyč. zelený aby ladily s barvou auta koupený v prodejně autodílů kolem 1500 kč. Celkem hezky vypadaly potahy na opěrky hlavy. Patriotický býlý s nápisem Felicia a znakem Škodovky. Bohužel bílá je nepraktická a dost se špinily. Proti oslnění zezadu jsem pořídil roletkový záclonky na zadní okno, pod sedačku spolujezdce šuplík na mapy a jinej brajgl. Na přední okno jsem pořídil zelenej pruh s nápisem Felicia... Bohužel nikdo při výrobě nezohledňuje zakřivení čelního skla. Takže nalepení bylo peklo. Byla šance nalepit ho rovně jak byl a mít v rozích mezery nebo ho nastřihat a ty kousky dotvarovat. Myslim, že sem tim tenkrát ztrávil snad celej den a stejně to nebylo jak bych si představoval. Na zadní okno jsem nalepil jednoduchej a celkem běžnej nápis The Felicia touch.
Na přední okna jsem pořídil ofuky. Origo škodovácký, tmavě hnědý. Dobrá věc protože u sloupku brání oslnění sluníčkem. Akorát jsem zas něco prokaučoval... Nechtěl sem hned pořizovat ofuky i na zadní okna, tak jsem vzal jenom na přední. A to byla chyba. Přestaly se vyrábět a pak už byly k sehnání jenom v jiný barvě, myslim že šedivý a nebo s jinym tvarem, což by vypadalo blbě.
Další komfortní záležitostí byly přední mlhovky, hoděj se a Feldě vzhledově moc prospěly. Dělal mi je muj "dvorní" autoelektrikář co mi montoval i tažný, centrál a alarm. Bohužel při protahování kabelů do motorovýho prostoru se mu povedlo pršvihnout hadici k zadnímu ostřikovači. To jsem zjistil asi do tejdne, když sem chtěl ostříknout zadní sklo a místo toho jsem měl z palubky umytý nohy :-) A zas jak na potvoru to vyšlo těsně po servisce ve škodováckym servisu... Zajel sem tam udělat vyrvál, rozebrali palubku a našli, že to udělal ten co montoval mlhovky. Naštěstí muj "dvorní autoelektrikář" je poctivej a nabíd mi že mi udělá elektrický stahování oken a od ceny odečte faktůru ze škoda servisu ! Takže jsem je měl za pakatel. A jelikož by nebylo kam dát ovládací tlačítka u LXka, musel přibejt mezi sedačky i středovej tunel z GLXka s držákama na 2 flašky pití a přihrádkou. Asi poslední normální doplněk mý Feldy byl teploměr s čidelm protaženym ven.

Tuning a tuzing:
Pak nastala éra mýho "tuningu". Asi nejdřív to začlo rozpěrou mezi předníma tlumičema. Tu musim vřele doporučit. Felda se stala mnohem míň nedotáčivou, prakticky se dala urvat i do smyku. Snesla mnohem rychlejší průjezdy zatáček a bylo znát, že už se tolik nenaklání a sedí. Dalo se jezdit tak o 10-15 km/h rychlejš v zatáčkách.
Taky jsem v jednom škoda servise v jižních čechách narazil na možnost zvýšení výkonu. Neřikam tomu čipování protože to tak asi neni. Prostě mi vyměnili řídící jednotku ze 40 kW za něco přez 50 kW. Znát to trošku bylo. Začlo se třeba dát rozjíždět bez přidání plynu. Hlavně to bylo za cenu kolem 3 tis kč, když čistě tuningový firmy přidávaly 3-5 kW za 6 tisíc a s doživotní zárukou škodofky na řídící jednotku. A zvedla se spotřeba zhruba o 0,5L na 100 km. Kdo řiká že při zvýšení výkonu klesne spotřeba, tak kecá.
Co bylo ale dost znát byla výměna vzduchovýho filtru za sportovní J.R. Byla to jenom vložka v původnim airboxu ale Felda byla do tý doby v sání celkem přiškrcená. Hlavní efekt byla lepší vytáčivost, zvuk motoru a to, že už se nedalo prakticky motorem brzdit ! Otáčky při podřazení z kopce vylítly a bylo nutný podřazovat o 2 kvalty. Za nějakejch 1500 kč, super výsledek.
Nějak mně napadlo vylepšit zvuk motoru i výměnou vejfuku. Po dlouhym hledání a vybírání jsem to risknul a objednal nějakej zakázkovej laděnej z Rokycan. Byl hotovej asi za měsíc. Šlo objednat jakýkoliv provedení, tak sem si vybral 2 kulatý koncovky s nějakym většim průměrem. Změnil se jenom zvuk ale nááádherně ! Žádnej rambajz nebo rámus. Hlasitost se zvýšila jenom minimálně ale hlavně to krásně bublalo. A při podřazování občas prásknul, ale ne moc často. Cena byla kolem 5 tis kč. Vejfuk byl nastříkanej nějakou černou barvou a asi 0,5 cm vrstvou nějakýho gumoasfaltu nebo co to bylo za izolaci. Každopádně za 3 roky jsem na něm nezaznamenal opotřebení, kdežto původní byl už po 2 letech malinko rezavej ve svárech. Automechanici co viděli auto zespoda tipovali, že to je Sebring. Třeba to podle Sebringů v Rokynacech vyráběj.
Když kolega v práci přišel s novejma fóliema na Favoritu, celke mně to zaujalo. Dělal je nějakej místní zloděj aut, takže sem mu Feldu taky na půl dne svěřil.... Práci dělal dobrou a chvíli to vypadalo že to je dobrý. Dneska už foliatiky nesnášim. Do auta nebylo vidět pokud člověk nepřimačk xift na sklo a ani takovej hic v autě nebyl. Vedlejší efekt byl ten, že nebylo vidět z auta ven. Problém to byl hlavně v noci, kdy jsem na křižovatkách neviděl auta co měly jenom potkávačky ! V zimně jsem teda po městě jezdil se zmijovkou a staženejma bočníma oknama. Dneska už bych volil znatelně světlejší odstín. Musim ale uznat, že ten příležitostnej zloděj aut ty folie dělal fakt profesionálně, nikde nebyla ani bublinka nebo náznak jakýkoliv chyby. S tim tak nějak začla moje touha a snaha po zlepšení všedního vzhledu Felicie. Dokonce jsem s těma foliema projel za jeden víkend půl německa a nikdo nikde nic nenamítal. Takže už nevěřim kecum na Nově, že to nějakejm celníkum vadí.
K tmavejm oknum patřej hliníkáče, jak řiká kámoš. Jednou jsem náhodou zavítal do Bazaru Ferdy mravence (vážně se tak tomu zlodějovi řikalo) a narazil tam na pěkný hliníkový 14" kola WSL. Rozteč šroubů seděla, prej to bylo z Passata. Byly za zdánlivě rozumnou cenu a obutý pneumatikama myslim Dunlop s nějakym rozměrem kolem 195/něco... Ty gumy byl celkem úlet... Fungovaly jako pneumatická brzda. Stačilo z kopce vyřadit a auto samo zastavilo. Omezovač jima byl nastavenej na 120 km/h, víc sem z Feldy nevytáh. A jízdní vlastnosti, to bylo něco. Klidně sem moh mít nohu s plynem furt na podlaze a nekoukat na rychlost. Felda seděla jak přilepená ! Nicméně bylo nutný pořídit normálnější pneu takže jsem vzal Falkeny, myslim 175/65 R14. S kolama souvisí u to, že bylo nutný nechat si vysoustružit na střed vystřeďovací kroužky, protože průměr disků a nábojů na Feldě byl samozřejmně jinej. Ale i tak se mi zdá, že to s těma kolama kapku vibrovalo do řízení.
Jednou jsem někde u pumpy dostal jako bonus červenpu samolepku, proužek. Ten sem nalepil pod okna v místě prolisu a myslim, že jsem to celkem vystih. Chtěl sem i něco s nápisem Felicia tak jsem pod ten pruh přidal ještě tmavej s nápisem. Bohužel.... až za pár let jsme zjistil, že ten tmavej měl bejt interiérovej :-( Naštěstí to tak nějak sedlo.
Když sem okukoval v časopise vytuněnou koktávku se 2 barvama, napadlo mě oživit si auto taky nějakou kombinací. K tmavě zelený bylo nejsnažší zvolit stříbrnou. Pořídil jsem nějakej sprej na plasty. Bohužel už nevim jakej a mrzí mně to, protože na těch plastech fakt držel i bez nějaký extra úpravy. Nejdřív sem s nim stříknul krytky kolem předních mlhovek a výsledek podle mně vynikající ! Vymontoval a nastříkal sem i mřížku u chladiče. Sice se prodávaj nějaký proužky, co se nandaj ale ty jsou na tom prostě navíc a nejsou na žebrech zboku, kde jsem to nastříkal taky. Původně jsem chtěl mít stříbrný i boční lišty ale nakonec jsem od nich upustil. Byla by blbost je sundavat z auta asi po roce a stříkat je na autě se mi nechtělo. Kliky dveří jsem stříknul taky ale na těch barva nedržela. Nepomáhalo nic, asi blbej plast. Naštěstí se prodávaj "misky" naklapnutelný přímo na kliky - to bylo co jsem hledal. Pak sem sundal zrcátka a chtěl je mít taky ve stříbrný barvě. Na těch ale barva taky nechtěla držet. Musel sem si udělat zvláštní postup - odmastit, zbrousit jemnym šmirglem a pak naleptat tenonce ředidlem. Do rozleptranýho plastu jsem to nastříkal a to bylo vono ! Když to zatuhlo, už barva nepustila ani když sem ze zrcátek loupal časem hmyz.
Původně jsem chtěl pořídit dozadu 2 spoilery. Ale u stříšky mně odradila cena. Pořídil sem spodní křídlo a nechal ho stříknout na stříbrno. Ve škodofce byly celkem v šoku když to nesli montovat k zelenýmu autu ale pak jim došel muj záměr a namontovali ho :-) Stříšku jsem vyřešil lacino a elegantně - sundal sem tu původní malou co v ní je ostřikovač zadního okna. Když sem jí nastříkal taky na stříbrno, hodně se zvýraznila a nebylo potřeba kupovat jinou. Ten spodní spoiler, abych nezapomněl, je originál škodováckej. Hezčí na Felicici myslim žádná tuningová firma nedělala.
Pak už sem zvenku pořídil jenom dva doplňky, za který bych si dneska nafackoval... polepku na víčko nádrže a podobnej paskvli nad vejfuk. Ta měla ale kapku opodstatnění, protože jsem nacouval někomu na tažný a prask mi zadní nárazník. Sice jsem ho nechal svařit a bylo to zabarvený korekční tužkou, nicméně polepka schovala jizvu úplně. Vlastně i ta na nádrži maskovala jizvy po idiotovi, co se mi dobejval do nádrže.
Úpravy pokračovaly v interiéru. Nastříkal sem na stříbrno kolíčky na dveřích, ty byly i vyfrézovaný do kužele proti zlodějum. Pak sem nastříkal i knoflíky na palubce a lemování kolem výdechů topení. Místo zapalovače jsem měl záslepku a do tý (samo taky stříbrný) zapustil knoflík zapínání přídavnýho CD přehrávače. Skoro nutnej i když hnusnej doplněk byl plyšovej potah na volant. V zimně mi alespoň nepřimrzaly ruce po ránu a v létě sem se zase nespálil. Ale bylo nutný ho přišít, jinak volant prokluzoval v potahu pod rukama.
Díky všem těm doplňkum a úpravám sem se dostal s investicema z 225 tis celkově někam ke 340 tis kč. Servis s na Feldu byl fakt levnej, nejdražší prohlídka stála snad kolem 3 tis kč. Za celou dobu mně nikdy nikde nenechala. Akorát jednou sem hupnul na lesní cestě do díry a posadil jí přímo na motor (au). Hyba jako kráva a začal mi mizet olej - povolil se z toho filtr. A do tejdne to odnesla spojka. Repase (ložisko, talíř a lamela) stála kolem 3 tis kč. Zadní dveře začínaly kapku reznout zevnit pod oknem, v servise jsem byl domluvenej na výměnu v rámci záruky ale to už sem nestih, v listopadu 2003 jsem Feldu prodal. Bylo jí 4,5 roku a poslední den sem se byl project abych pokořil svejch 100 tisíc km.
Prostě Felda bylo moje asi nejoblíbenější auto. Nenáročný, spolehlivý, hezký.... Jo a byla to Laurinka, podle původního názvu škodofky.

Krtek

 

Náhledy fotografií ze složky Moje exFelda

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Lenušákovi

(Krtek, 6. 4. 2009 10:52)

Bohužel s tim ti neporadim. Jak sem se zmiňpval mně měnili komplet řídící jednotku takže o zapojování nějakejch dalších čipů nic nevim.

Škoda Felicia LX 1.3 MPi

(Lenušák, 5. 4. 2009 0:06)

Když už si tady u tebe čtu,mám kamaráda a ten si kopil čip na zvýšení výkonu a snížení spotřeby,ale neví,který z konektoru u samice(čtyř kolíkový snímač nasávaného vzduchu),označené A,B,C a D,který je NTC a mínus.Díkes za radu.Moc.