Jdi na obsah Jdi na menu
 


Krtek a navigace

5. 12. 2009

V létě sem si hlavně kvůli cestování po německu pořídil navigaci Mio Moov 310u. Od navigace sem nechtěl zázraky, jedinej parametr co mně zajímal byly mapy CZ, SK a německa. A pak taky širokoúhlý 4,1" display. Nic víc nepotřebuju. To splnila navigace beze zbytku. Map má i pár navíc. Chtěl sem jí koupit v mym oblíbenym webshopu. Sledoval sem jí týden, čet recenze a hodnocení a cena 3400 kč mi i vyhovovala (jinde bývala tak o 2 stovky dražší). Ovšem když sem se rozkolíbal k objednání tak cena vyskočila na 5800 ! Jinde stála pořád stejně takže za 2 dny byla doma i s poštovnym za 3405 kč.
Svou pamět má (ha, nevim kolik :-) ) myslim 0,5 nebo 1 GB + slot na SD karty. Nevim na co to je dobrý, víc map nepotřebuju a i kdyby, do interní paměti se ještě vejdou. Navigace neumí přehrávat MP3, fotit ani nic jinýho co je dneska free, cool a in. To mi vyhovuje a díky tomu je ovládací soft (běží to na woknech :-( ) bleskově rychlej. Trasu z Berouna do půlky německa spočetla do 15 vteřin. Když sem za hranicema sjel z cesty, přepočet byl maximálně do 5 vteřin. Nedá se to srvonat s kámošovo TomTomem kterýho sem si kdysi pújčoval. Ten řval že přepočítává půl minuty cestu po Praze.
Po vybalení na mně vybafnula navigace, držák na sklo s přísavkou, autonabíječka, kabel k PC (k MACkovi to nemá cenu, wokna v navigaci hoděj modrou smrt :-) ) 2 foĺie na display, hadřík na leštění, anténa na příjem TSMC a CD s manuálem a nějakym programem. První nemilý zjištění bylo že přišla s prázdnou baterkou. Logický. Nelogický bylo že při prvnim nabíjení nereagovala až do konce na zapínací knoflík ! Dokud nebyla nabitá, tak nešla. Kór když nebyl po ruce GPS signál. S tim sem nepočítal a dost mně to vyděsilo. Nejlepší je dát jí rovnou do auta na nabíječku. Nabíjení a vybíjení signalizuje jedna nepatrná LEDka která stejně většinou neni poznat jak svítí. Já jezdim na nabíječce skoro pořád. Při mym provozování nemam prakticky šanci si připravit cestu jinde než v autě. Jedu s navigací jenom vyjímečně takže je prakticky 90% času doma na polici. To se ovšem pokaždý vybije baterka i když je 100% plná. Vlastně už asi po tejdnu je prázdná a navigace se tak nedá ani zapnout. Zas až v autě na nabíječce. Asi by se dobila i přez USBčko ale tak dlouho jí ke kompu nikdy mít připojenou nebudu. Druhý nemilý zjištění bylo, že jsem tele a nedokážu ani jednu z foĺií nalepit na display. Fólie jsou kapku větší než rámeček kolem něj a já je postupně obě zmuchlal, sloupnul a vyhodil. Zkoušel sem i připojit anténu na TSMC a naladit nějaký zpravodajství z rádia. Viděl sem videorecenzi a sice to chápu ale obejdu se bez toho. Mně to nic nenaladilo ani tady ani v vedle říši. Měl bych zmínit že Mio nabízí po registraci 2x upgrade map po dobu do 1 roku od koupě. Zatim sem to nevyužil, nejsem z těch nadšenců co musí mít všechno nový a nejlepší (mimochdem na tom TomTomovi už běhá nějaká superCZ mapa takže tam už kámoš nemá zbytek evropy). Zatim sem u nás nenarazil na problém neaktuálnosti mapy. Jenom v německu navigace neznala nově dokončenej úsek hned za Rozvadovem na dálnici k Norimberku, odhadem 20 km sem jel po poli :-) Příjemný je, že v tu dobu navigace mlčí a jenom ukazuje. Zmiňovanej Tomtom v tom případě řve a přepočítává :-)
Jakožto postrádá jiný vychytávky, tak nemá ani orientaci v pruzích. To by se možná hodilo. Já na to nejsem zvyklý, tak mi to nechybí. Ale hlavně třeba po městě kde je víc pruhů by to bylo fajn.
A jak funguje ? Já bych hodnotil tak 75% spokojeností. Ovládání je klasický jako asi u všech navigací, dotekem nebo šoupánim prstem. Žádnej klacík neni potřeba. První co mi došlo že to je další prvek co člověka rozptyluje a upoutává jeho pozornost. Chce to taky zjistit si jak moc přiblížit mapu při jízdě. Já nemam ohad na vzdálennosti takže když mi někdy hlásila odobčit za 200m tak sem odbočoval hned a třeba o ulici blíž. Teď už to mam myslim celkem vychytaný. Na dálnici to chce zase oddálit aby člověk viděl zvolený body v okolí jako pumpy, odpočivadla (to maj v německu, u nás ne) atd. Komicky působí hlášky typu "Najeďte na dálnici a po 231km se držte vlevo" a 2 hodiny ticho. Jako plyňákovi mi chybní možnost ignorovat podzemní parkoviště (viz Kostnice) . Člověk se tak může dostat kam by neměl a zbytečně pak hledá místo jinde. Jinak co se týče navigování, je to paráda. Jenom jednou sem nepochopil její "duševní pochody" přijel sem na křižovatku se semaforama. Normálně se dalo ject do všech směrů. Navigace hlásí odbočit vlevo. OK, odbočujem vlevo.Pak po 500 m najeďte na kruhový objezd a odbočte na 3. výjezdu. OK. Ale koukam kruháč má jenom 3 výjezdy ! Takže sem se na něm vlastně jenom otočil a jel nazpátek. Dojel sem zase na tu křižovatku a tam mně vedla rovně. Opravdu nechápu proč mi navigace neřekla rovnou že mam odbočit vpravo.
Co mi ale dost dělá problémy doteď je vyhledávání cíle kam pojedu. Jsou 2 možnosti a nic mezi. Buďto znáte PŘESNOU adresu cílovýho místa nebo se tam "prošoupete" prstem přez celou mapu ! Pokud totiž použijete vyhledávání třeba ulice nebo centra města, už se nedá navigovat jinam ! Trasa se naplánuje na vyhledanej bod. Myslel sem si že dam vyhledat něco, co znam a od toho už se na mapě zorientuju a nastavim si tam cíl. Chyba ! Navigace mně odvedla na to vyhledaný místo. Pozdějš určenej bod označenej jako cíl prostě ignoruje ! To je největší chyba. Taky občas nenajde to co v mapě doopravdy je. Například minule cestou k Řípu, to se projevily oba nedostatky. Vim že chci ject do obce Rovné. Našla mi 3x Rovné na slovensku a 1x v maďarsku, u nás ne. Na malym display sem se nedokázal zorientovat a najít patřičný přiblížení (hory a poutní místa taky v databázi nemá) tak sem dal v oblíbených přesunout mapu na Ředhošť. Tam jezdíme na trhy a Říp je tam vidět. Od tamtud se už prstem došoupu... Jo a dokonce je tam i pod Řípem obec Rovné ! Divný co ? Tak klepu na místo v Rovném, dávam nastavit jako cíl a vyrážim... Všechno vpořádku až když vidim po pravý ruce Říp a navigace hlásí zahněte vlevo, za 2km jste v cíli. No jasně, vedlo mne to do Ředhoště ! Tak zastavit, zrušit cestu a došoupat se už šlo celkem snadno.
Pominu to že stejnou trasu akorát opačnym směrem navigace snad nikdy nenajde ! Ject z Příbrami na Mělník neni to samý jako z Mělníka do Příbrami ! Jednou najde trasu po Jižní spojce, podruhý po nábřeží a to prosim obojí při stejných parametrech (nejrychlejší trasa a ject i po placených úsecích). Pořád je to ale lepší než ženská s mapou. Časem mi došlo že bych uvítal nějakou možnost záznamu cesty což tahle navigace neumí.
Nakonec mně vytočila když sem potřeboval ject do Prahy se Sparkem na němž nemáme dálniční známku. Zadávam přesnou adresu vybíram, že má ignorovat placený úseky a vyrážim… První kam mně navede je dálnice Plzeň -> Praha. Tak jí ignoruju a jedu vedle. Navigace furt řvala abych najel na dálnici tak sem zastavil a předělal trasu a zaškrtnul i nepoužívat dálnice. Jenže pak mně to prohnalo nějakou polní cestou v lomu ! Pochopitelně mam trvale zaškrtnutou možnost nepoužívat nezpevněné cesty. V Praze to ale úplně ignorovalo Jižní spojku (i když je neplacená!). Takže jezdit se s tim dá, je to jako kapku inteligentnější automapa. Akorát to chce používat hlavu a možná i víc než při jízdě bez navigace. Spoléhat se jenom na tuhle navigaci nedá protože ignoruje nastavení používaných typů silnic. Co musim pochválit je držák na okno s integrovanym konektorem nabíjecího kabelu. Nevim jestli je to běžný ale tuhle navigaci stačí naklapnout do držáku s přísavkou a je v tom i kabel. Co sem si půjčoval toho Tom Toma tak tam byl zespodu uchycenej držák a z boku konektor nabíječky. Milá drobnost od Mia. Vzhledem k ceně je tahle navigace celkem dostačující a bylo by nefér chtít něco víc.
Tolik bych stručně shrnul moje asi 4měsíční zkušennosti s navigací Mio Moov 310u.

Krtek

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Mio

(Petr - conpet, 11. 4. 2010 11:04)

Ahoj mám už skoro 2 roky Mio 330, rok jsem jezdil jen podle mia a jedinej problém byl v trochu opožděném navigování, hodněkrát se stalo že jsem prostě nestihl odbočit, protože mě to řekla pozdě. Nejvíc to bylo vidět na kruhových objezdech, už jsem byl z kruháče venku a ona řekla odbočte :-))V létě jsem našel na netu návod jak ji odemknout a vyzkoušel v tom garmina, navigon, tomtom a Igo . Zůstal jsem u Igo8 jede v miu výborně. Měj se fajn Petr alias conpet