Jdi na obsah Jdi na menu
 


Daewoo Nubira 3 po 9 letech a 160 tis km

27. 11. 2012

Při koupi Nubiry jsem si stanovil 2 cíle než jí prodam. Buďto budu mít auto alespoň 5 let nebo s nim najedu nejmíň 200 tis km, podle toho co nastane déle. Autu už je skoro 9 let, na tachometru je hezký číslo 159 tis km, tak jsem se rozhodl zase o něm něco sepsat. Poslední články o něm byly z roku 2007:

Daewoo Nubira 3 po 2,5 letech a 62 800 km

Nubira - Lacetti opravy a úpravy

A ještě párkrát zmíňka v novinkách. V hlavě jsem si procházel co všechno mi Soptík loni proved a uznal, že je čas sepsat ten zbytek zkušeností, nákladů na servisování, opravy a pohonné hmoty. Jestli někdo nečet moje minulé články, budu pokračovat v referování zhruba od půlky roku 2007 a najetých 75 tis km. Možná zopakuju něco, co jsem už psal jinde. Tak pokračujeme postupně jak šel čas:

20.1.2007 při 75 172 km jsem absolvoval servisku v 75 tis km celkem bez problémů, jenom běžná údržba za 4 101 kč

16.6.2007 jsem doplnil do světel odporové dráty co se dodávají k Fábiím. Praskající H7ky mi už lezly krkem. V tu dobu jsem měl ve světlech už 10 a 11. žárovku. Musim říct že od tý doby se četnost praskání a výměny snížily asi na polovinu. Podle mně skvělá investice za 224 kč

6.10.2007 ve 85 272 km jsem absolvoval výměnu EGR ventilu. Bylo to trochu mojí vinou že mně to vyšlo i celkem draho :-( Při několika návštěvhách v autorizáku mi EGR čistili a resetovali ŘJ aby zhasnula kntrola Check enhine. Dokud byl Soptík ještě v záruce, slíbili mi že "příště už ho vyměníme ať ho neplatíte". A bohužel check dal chvíli pokoj a k výměně došlo až po záruce a stálo mně to 4 319 Kč.

21.6.2008 v 90 103 km jsem absolvoval servis při 90 tis km. Zase standardní plánovaná údržba za 6 499 kč

1.3.2008 jsem na jednom sídlišti v Praze zjistil že Soptíka neodemknu. Zmizel totiž zámek. Jímal mně vztek a nadával na tu zlodějskou havěť. Naštěstí zámek jenom zapadl do dveří protože se uvolnila matka co ho drží zevnitř. Autorizák to vyřešil za 200 kč.

1.6.2008 v 95 tis km - zásek PZ brzdy. Z ničeho nic mi začalo hoodně pískat pravé zadní kolo. Po zastavení bylo kolo i celkem dost rozžhavený. Došlo to tak daleko že mi odtekla středová krytka ALU disku ! Takže jsem vyrazil do autorizáku. Diagnóza byla zarezlý brzdič. Takže oba zaní brzdiče + destičky nový. Cena 11 200 Kč. Celkem drahá sranda :-(

18.3.2009 proběhla servisní prohlídka ve 105 tis km + doplnění chladiva klimatizace. Už bylo asi na čase i když chladiva bylo v okruhu ještě vís než polovina. Hezka cena 3 266 kč byla způsobená hlavně tim, že jsem přestal jezdit do autorizáku v Čimelicích a začal se mi o auto starat PalikX, dvorní mechanik Daewoo klubu.

26.9.2009 byla svolávačka na kontrolu silentbloku motoru. Už nevim přeně o co se jednalo. Došlo jenom ke kontrole což zabralo pár minut. Žádný servisní úkon nebyl potřeba. Mile mně ale překvapil přístup GM, když mi přišla pozvánka poštou i na auto, které už bylo 3 roky po záruce.

15.8.2009 jsme se vraceli z návštěvy Šumavy. Soptík začal cukat v nižších otáčkávh. Zkoušel jsem i jízdu na benzín, beze změny. Stav počítadla 112 620 km. Cestou jsem se tady zasatvil v servisu v Čimelicích, kde mi ochotně zdiagnostikovali co se děje. Přestala pálit svíčka na 2. válci. Tak výměna při které jsme zjistili že asi měla i horší závit. Byl problém svíčku vůbec vyndat. Prkotina za 726 kč

24.1.2010 byla velká serviska při 118 250 km. Zase byla na pořadu dne i výměna rozvodů. EGR ventil mi muj "dvorní automechanik" PalikX zaslepil. Musim zaklepat, že od té doby mám pokoj s blikající kontrolkou check engine. A nemá to vliv na nic - spotřeba, chod motoru ve všech režimech otáček i emise naprosto bez problémů. Když si vzpomenu že jsem za jeho čištění a pak i výněmu kdysi dal přez 4 tisíce. X krát cesta na diagnostiku aby mi zrušili svítícího oranžovýho otravu... Vydrželo to 30 tis km pak bylo potřeba dát novou záslepku protože se ta původní propálila. Další úkony při servisce byla běžná údržba, takže výsledná cena 6 538 kč

20.5.2010 ve 122 800 km jsem objevil pod autem urezlý lanovod ruční brzdy vlevo vzadu. Lano tlouklo na nerovnostech o podlahu.

28.10.2010 při 128 649 km jsem vyrazil na nadstandardní servis. Bylo potřeba zavařit vyrezlý kroužek snímače ABS, proběhla výměna čepu řízení vpravo a obou tyček stabailizátoru řízení. K tomu i výměna držáku lanovodu za nový. Drobnosti za 2 480 kč

10.4.2011 při 135 127 km proběhla standardní serviska 135 tis km. Navíc výměna čepu řízení vlevo a nutná geometrie kvůli výměně čepů. Cena včetně geometrie 4 128 kč.
Při revizi LPG po 8 letech mi vyměnili i membrány na LPG. To byl asi jediný kapku dražší běžný servis plyňáka za 2 590 kč včetně revize.

Na STK v říjnu 2011 mi pak objevili urezlý jeden z držáků zadního dílu výfuku. Naštěstí jsou dva takže to počkalo do servisu ve 150 tis km kdy mi ho PalikX přivařil. Jinak je potěšující zjištění že zbytek výfuku je celkem bez koroze takže je šance že ho ještě nebudu muset měnit. 9 let je myslim celkem slušná výdrž.

Loni mně Soptík vypek celkem 2x a prvně to bylo i relativně draho.... Při jedné z cest k rodičum na víkend mi najednou zachrochtal a z LPG se přepnul na benzín. Přitom v nádrži bylo plynu určitě dost. Párkrát jsem zkusil ručně přepnout na plyn ale bezvýsledně. Vypadalo to jako když do motoru nejde palivo. Na benzín naprosto v pohodě. Bylo to 25.6.2011 a stav počitadla 138 925 km.
Zajel jsem tedy do LPG servisu v Příbrami, kam jezdím na revize (vyšlo to asi na 2 měsíce po revizi). Tam bohžel vyvstal problém. Dílnu jim někdo vykrad, sebral diagnostiku snad na všechno co měli, taže vybavení na muj obstarožní systém (to jsem ještě myslel že mam Landi renzo IGS) už nemaji a bez diagnostiky těžko něco určit. Mechanik zkontroloval mechanicky co šlo, kam palivo vede jestli se někde nesek nějaký ventil a to bylo tak všechno. Závada asi vstřiky (sdružené vstřikovače Matrix, mění se komplet vstřikovací modul) nebo vadná řídící jednotka na LPG. Obojí celkem drahá sranda ale pokud neni jistota co to je, těžko něco objednávat. Další možnost byla vyměnit komplet přední část LPG systému u motoru. To mělo vyjít někam ke 12 tisícum. Obvolal jsem snad půlku kraje, kde dělají servis LPG a k IGSu se nikdo nechtěl hlásit. Každý řikal, nepatlat se s tim, vyndat a dát novější systém. Nakonec jsem dojel do Strakonic, kde mi výhradní importér původně moje auto i přestavoval. Alespoň měli diagnostiku ale vyhlídky taky nic moc. Na té zjistili, jednak že celou dobu žiju v omylu a nemam systém IGS ale Omegaz. To je údajně lepší a ještě má smysl to v autě nechat. A hlavně přišli na závadu - vadné vstřiky, podle očekávání. Já měl i celkem štěstí protože tyhle vstřiky měly údajně životnost 50-100 tis km, mně vydržely skoro 140 tisíc km ! A zničit se možná ještě ani nemusely ale došlo u mně ke shodě náhod. Při poslední revizi LPG (135 tis km) se měl měnit i jeden filtr co se obvykle nemění. Taková kovová bakule na hadici. A bohužel já mam nějaký atyp s průměrem (snad si dobře pamatuju) 11 mm. Servis ho tehdy neměl, tak jsme se dohodli že ho objednají a zajedu si na výměnu. No a už se to nestihlo :-( Z filtru se nějaká nečistota dostala do vstřiků a bylo po nich.
Takže jsem stál ve Strakonicích v servisu před rozhodnutim - zase nové vstřiky za 8 tisíc a ject hned domu na plyn (už měsíc jsem trpěl beníznožrouta!) nebo nechat v PB vyměnit "komplet předek". Chvíle rozmýšlění ale nebylo o čem. Vstřiky měli skladem, blížila se dovolená, letní cestování a na přestavbu bych se dostal až kdo ví kdy. Takže chamtivost a čas zvítězily a domu už jsem jel na plyn. Nové vstřiky jsou sice pořád Matrixy ale už by měly mít větší životnost, údajně je během tolika let výroby vylepšily. Ale na polský STAG, kde jeden vstřik stojí 3 stovky a daji se měnit zvlášť to bohužel nemá. Naštěstí je na ně další 2 roky záruka což mně torchu uklidňuje. To byla moje jediná závada na LPG systému za 14 let, co na plyn jezdim.

Druhý "výpek" byl od Soptíka brutálnější, skoro bych ho nazval podrazem :-) Při návratu z jednoho výletu sjíždim z dálnice, rána asi z výfuku nebo sání a rambajz, kam se hrabou závodní speciály. Bylo to 2.10.2011 při 144 988 km. Bohužel čim větší randál, tim byl slabší výkon motoru. Dobelhali jsme se setrvačností k nejbližší pumpě a já začal zkoumat příčinu. Jakožto správnej ondoň, co tomu stejně nerozumí, jsem otevřel kapotu a hledal nějakou změnu. Nic vidět nebylo. Tak jsem sundal i plastový kryt motoru a nic jsem nenašel. Zkusil jsem nastartovat, řach a něco z motoru vylítlo. Vypadalo to jako hadička. No a nebyla to hadička, byla to svíčka i se zapalovacím kabelem.
Celá tahle patálie začala asi mnoohem dřív. Jak jsem psal ve 112 tis km cestou na Šumavu s výměnou síčky v Čimelicích kde mi museli doslova vyprostit svíčku z 2 válce. Byla opálená a podle servisu namontovaná asi přes závit nebo měla sama špatný závit. Pak dlouho nic, 2 výměny svíček bez problému až tohle...
Stál jsem teda u pumpy, koukal se na díru po svíčce a zavolal zase machanika PalikXe co s tim můžu dělat. Na jeho radu jsem zkusil ručně svíčku zašroubovat nazpátek, trochu tam držela. Ject se dalo i když znova vystřelila ale byl to vážně hukot jak z T34ky, věděly o mně snad celý Zdice. Dovlekli jsme se domu jak to sotva šlo. Motor se nedal vytočit nad 2 tisíce otáček, maximum co jsem tam dostal byla 3ka. Auto jsem odstavil a doufal že PalikX to nějak zvládne jinak shánim novou hlavu což je asi celkem pálka a na vrakáč je Soptík atyp, aby na něj něco měli. Unifikace GM je sice daleko ale těžko bych použil hlavu třeba z nějakýho Opela 1.6.
Naštěstí PalikX nezklamal a zachránil mi motor. Natrénoval doma na nějaké vyřazené hlavě vrtání, sehnal vložku a dorazil ke mně. Zní to jako šíleněj bastl ale já jsem za to rád. Sundali jsme víko ventilů (konečně jsem viděl kapku víc z motoru uvnitř), AKU vrtačkou Pavel zvětšil díru na svíčku a vyříznul tam závit. Pak vzduchem vyfoukal špony (ventily musely být zavřené a píst v horní úvrati, aby špony nenalítaly i do sání a výfuku). Oba jsme pak vypadali jak sněhuláci. Do větší díry zašrouboval a nějakým lepidlem na kov zajistil Pavel předem připravenou vložku a do ní už jde zase šroubovat normální svíčka. To všechno na parkovišti před bytovkou s nářadim který si dovez ke mně. Fakt zázrak, když se někdo nebojí to risknout, má zlatý ruce (bez hlavy by to taky nešlo, co si budeme povídat), jsem mu neskutečně vděčnej. V servisu by mi už měnili celou hlavu. Zatim tahle oprava drží přes 5 tisíc km takže snad to bude trvalý. Jediná drobnost byla že zapomněl s sebou vzít nové zapalovací kabely. Tak jsem druhý den jel k němu do Prahy pro kabely na 3 válce ale kupodivu až na nepatrně slabší výkon motoru to nebylo znát ! Žádný vibrace, střílení, pazvuky, čekal jsem to mnohem horší.
Moje hypotéza problému je, že kdysi ta první vadná svíčka asi měla špatný závit a načala závit v hlavě. Poslední cca rok se mi stávalo že se mi pravidelně rozblikal Check engine při jízdě po dálnici, když jsem jel z kopce bez rychlosti a dole jsem zařadil 5ku a přidal plyn. Kontrolka se spolehlivě rozblikala skro pokaždé. Naštěstí ihned po dalšim nastartování zhasínala. Asi už svíčka pořádně netěsnila a v téhle situaci to dělalo neplechu.

Zatim posledním servisním úkonem byla prohlídka po 150 tis km 15.4.2012. Při té jsem nechal přivařit držák výfuku a hlavně vyměnit i komplet spojku a přetěsnit simering převodovky. Na STK píšou sice asi u všch aut "netěstnost motoru a převodovky". Ale pro svůj pocit jsem to přetěsnit nechal. Co mám informace od mechanika kterému věřim, nechat to dojít do stádia, kdy 16V motor žere olej, znamená průšvih a brzský konec. Takhle by měla Nubira zase pár set tisíc km naject. Brzdy zatím drží ale příště už půjdou vyměnit s destičkama i kotouče. V autoškole nám tloukli do hlavy, že se ve spojce sjíždí jenom lamela. Toť teorie. Prakticky se mění lamela (1000 kč), přítlačný talíř (1000 kč) a ložisko, které je i s hydrauickým válečkem, za 3500 kč. Ona spojka nebyla potřeba měnit ale když už se kvůli přetěsnění vyndavala převodovka, byl to logický krok. Jště mi PalikX vyměnil těsící ucpávku v EGR ventilu. Celkem mně tahle sranda vyšla na 9200 kč.

Letos jsem ještě vyměnil autorádio. Kenwood s CD měničem hrál pěkně a bez problémů. Ale otravovalo mně mít na 1 CDčku jenom cca 170 písniček a pořád měnit CDčka v měniči a pálit a vybírat další. Tak jsem vybral rádio Renkforce - viz nedávný článek tady

Nakonec mně omrzelo poslouchat laciný křachání (nevim jak jinak to nazvat) při zavírání kufru. Podlepil jsem rámeček na SPZku 0,5 cm silným molitanem a zvuk jak VW :-)

Tak to je asi všechno co jsem prozatim s Nubirou absolvoval. Soptíka mam výročně 9 let (přesně 20.11.2012) a na tachometru je slušných 159 tisíc km, poctivě a skoro výhradně mnou najetých. Po dlouhý době jsem ho začal považovat za spolehlivýho kamaráda kterýmu věřim a už mu odpouštim i to co mi kdysi vadilo. Co se týče žárovek tak v potkávačkách mám aktuálně v každém světle 19. žárovku. Obrysovky jsou na tom líp, tam jsem u počtu 8 a 9 žárovek. Jinak jsem žádnou měnit nemusel. Na závěr přidávám stručnou sumarizaci servisu a oprav i s cenami jak šly postupě za sebou. Vynechávám položky jako mytí auta nebo STK + emise což jsou věci běžné u všech aut jakožto i pneu a jejich výměny.

Servis 15 tis km - 4 301 kč
Revize LPG 15 tis km - 400 kč
Servis 30 tis km - 4 054 kč
Reklamace, vadné palivové čerpadlo ve 30 766 km - 0 kč
Servis 45 tis km - 4 817 kč
Revize LPG 45 tis km - 150 kč
Reklamace, vadné palivové čerpadlo ve 50 368 km - 0 kč
Servis 60 tis km + výměna rozvodů - 16 024 kč
Revize LPG 60 tis km - 300 kč
Geomentrie na srovnání volantu ve 66 860 km - 862 kč
Servis 75 tis km - 4 101 kč
Revize LPG 75 tis km - 300 kč
Výměna EGR ventilu ve 85 272 km - 4 319 kč
Servis 90 tis km - 6 499 kč
Revize LPG 90 tis km - 350 kč
Oprava zámku u dveří řidiče v 91 615 km - 200 kč
Oprava zadních brzd ve 95 333 km - 11 200 kč
Servis 105 tis km - 3 266 kč
Revize LPG 105 tis km - 350 kč
Výměna svíčky na 2. válci ve 112 620 km - 726 kč
Servis 120 tis km + výměna rozvodů - 6 538 kč
Revize LPG 120 tis km - 350 kč
Oprava ABS, výměn tyček stabilizátoru a čepu řízení vpravo. 128 649 km - 2 480 kč
Servis 135 tis km - 4 128 kč
Revize LPG 135 tis km + výměna membrán - 2 590 kč
Oprava LPG ve 139 845 km - výměna vstřikovačů Matrix - 8 039 kč
Vyvložkování hlavy a výměna svíčky v 2. válci 144 995 km - 1 000 kč
Servis 150 tis km, výměna spojky, přetěsnění převodovky - 9 200 Kč
Revize LPG 150 tis km - 250 kč


Pokud někoho zajímají komplet konkrétní ceny včetně spotřeby paliva tak jsou tady na Spritmonitoru

Krtek

 

Náhledy fotografií ze složky Soptík

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář